Parkeer je arm

Parkeren in de grote gemeenten is niet alleen een heidens karwei, het kost ook handenvol geld. En daar kun je maar één ding tegen doen: wegblijven met de auto uit de stad....

Een beursgenoteerde onderneming zou zich er niet voor schamen: een netto winst van zes miljoen gulden op een omzet van 38 miljoen. De gemeente Den Haag presteert het met haar parkeerbeleid. Rotterdam deed het ook niet slecht, met een positief saldo van 11,4 miljoen gulden, waarvan 8,6 miljoen in de pot algemene middelen werd gestopt. De Dienst Stadstoezicht van de gemeente Amsterdam boekte vorig jaar een 'omzet' van 148 miljoen gulden en maakte daar een onbekend bedrag 'winst' over.

Parkeren is een belangrijke bron van inkomsten voor grote steden. Bezoekende automobilisten die het er voor over hebben, betalen in de stadscentra gemiddeld zo'n vijf gulden per uur, buiten de centra vaak een gulden of twee. Voorwaarde is natuurlijk dat ze eerst een plekje vinden, en dat is vooral in Amsterdam een probleem apart. Die stad is dan ook koploper in het autowerend beleid, op de voet gevolgd door Den Haag.

Rotterdam heeft het eenvoudiger, dankzij de grotere beschikbaarheid van parkeerruimte, en in Utrecht is het parkeerprobleem vooral een centrumprobleem.

De verschillen zijn goed waarneembaar in het handhavingsbeleid. Wat mis je in het straatbeeld van Rotterdam, vergeleken met Amsterdam? Het geel van de wielklemmen natuurlijk. Den Haag heeft ze ook, en een woordvoerder van de gemeente Utrecht zegt dat er op dit moment onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheden van dat paardenmiddel in de Utrechtse situatie.

Een wielklem dient de onmiddellijke betaling van de parkeerbon af te dwingen. Wie in Amsterdam te weinig geld in de parkeerautomaat heeft gedaan of op een plaats voor vergunninghouders staat, krijgt meteen het gele monster aangemeten en moet vervolgens bellen met het nummer op de bijgeleverde folder, of langsgaan bij een van de kantoren van de Dienst Stadstoezicht. De bellers wachten bij hun auto op de auto van Stadstoezicht en kunnen vervolgens betalen met pinpas of creditcard. Wil je cash betalen dan moet je naar een kantoor. De prijs: 130 gulden.

In stadsdelen die minder bezoekers van buiten trekken laat men het bij een bon zonder klem, en dat kost dan 65 gulden, te voldoen met een acceptgiro die de boosdoener thuis gestuurd krijgt. Zo'n bon heet in het jargon van parkeerdeskundigen een naheffingsaanslag, want parkeergeld is een gemeentelijke belasting. Als je die niet betaalt, heb je dus een fiscale boete aan je broek.

De gemeente Amsterdam heeft in 1999 volgens de woordvoerder van Stadstoezicht bijna honderdduizend van dergelijke naheffingsaanslagen uitgereikt, al dan niet gepaard gaand met een wielklem.

Ook het wegslepen is een hele industrie, verdeeld over twee gespecialiseerde bedrijven, namelijk de politie en wederom Stadstoezicht. Samen waren ze vorig jaar goed voor zo'n 15 duizend 'sleepbewegingen', ruim veertig auto's per dag dus. Wil je je auto na een wegsleping terug, dan kost dat minimaal 300 gulden, exclusief de boete wel te verstaan.

Andere steden hanteren vergelijkbare prijzen. De fiscale boete bedraagt in Rotterdam, Utrecht en Den Haag rond de 85 gulden, afhankelijk van het uurtarief dat bij de boete in rekening wordt gebracht. Een wielklem in Den Haag is overigens wel duurder dan in Amsterdam, namelijk 185 gulden, inclusief de fiscale boete. Wegslepen kost ook in de andere grote steden minimaal 200 tot 300 gulden.

Foutparkeerders kunnen nog een tweede soort boete krijgen, namelijk als ze een overtreding maken: parkeren op een plaats voor invaliden, dubbel parkeren, parkeren voor een inrit of parkeren op de stoep. Deze zogenoemde 'Mulder-feiten' - naar de Wet Mulder die het boetesysteem van justitie heeft vereenvoudigd - kosten overal 90 tot 140 gulden, afhankelijk van de overtreding. Ze worden niet geïncasseerd door gemeente of gemeentelijke diensten, maar door het Centraal Justitieel Incassobureau CJIB. Wachten op de acceptgiro dus.

In Amsterdam worden er in het geval van overtredingen geen wielklemmen geplaatst. Dat zou contraproductief zijn omdat de auto dan alleen maar langer op de hinderlijke of gevaarlijke plaats zou blijven staan. Maar een echte oplossing is dat voor wielklemhaters niet, want wegslepen is dan meestal het alternatief.

De boodschap van dit alles is duidelijk; de bewuste automobilist kan het centrum van Amsterdam - en in mindere mate Den Haag - maar beter mijden. In Amsterdam is er wel een alternatief: een plekje onder het gras van de Arena kost maar 12,50 gulden, en vervolgens kun je (gratis) met metro, tram of benenwagen naar je bestemming.

Maar het loopt er geen storm. De extra tijd die deze optie kost, brengt de automobilist blijkbaar liever door in zijn eigen auto, op zoek naar een plekje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden