'Parallelimport is gewoon handel en moet dus mogen'

DE finesses van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie heeft Kees Klerks nog niet tot zich genomen. Het was mooi weer, dus hij zat op zijn sloep aan het Leidse Rapenburg....

Kees Klerks (50) zit al sinds 1980 in de handel en parallelimport: kopen waar het goedkoop is en verkopen waar het duur is. Vijf jaar geleden verwierf hij enige faam door een whisky-oorlog met Gall & Gall. Bij Klerks was een fles Haig acht gulden goedkoper dan bij Gall & Gall. Tot woede van de Ahold-dochter, die in advertenties beweerde dat het om namaak ging. Maar Gall & Gall kocht duur in bij de officiële importeur, terwijl Klerks de goedkope lokale Schotse markt gebruikte.

Vorig jaar verkocht Klerks zijn veertien vestigingen tellende slijterijketen aan, jawel, Gall & Gall. Handel blijft tenslotte handel. Klerks heeft uitgebreid en nu runt hij samenmet een partner de Van Caem-Klerks Group. De heren handelen vanaf een Leids industrieterrein in drank, tabak, koffie, chocola, lederwaren, sportartikelen, toiletartikelen, wijn, diepgevroren vis en medicijnen. Een handelshuis met 35 medewerkers en een omzet van ongeveer 200 miljoen gulden, die via contacten in alle uithoeken van de wereld bij elkaar wordt gebracht. Een beursgang is al jaren in de maak, maar nog steeds niet geëffectueerd.

Veel hoop had hij al niet, maar toch is Klerks teleurgesteld over de uitspraak in de langlopende Silhouette-zaak. Een winkelketen had een door de Australische zonnebrillenfabrikant in Bulgarije tegen bodemprijzen verkochte partij oude modellen goedkoop in de Oostenrijkse winkel gelegd. Silhouette klaagde en kreeg tot vreugde van collega-merkfabrikanten als Chanel, Levi's, Adidas, Unilever en vele anderen van de hoogste Europese rechter gelijk.

'Als exact hetzelfde product in Korea vijf gulden kost en in Nederland tien gulden, en ik kan het voor een paar centen uit Korea hier krijgen, dan mag dat niet. Dat vind ik niet deugen', zegt Klerks. Parallelimport is volgens Klerks ook gewoon handel 'waar Nederland toch groot mee is geworden'. 'We verbieden prijsafspraken, willen meer marktwerking en lagere prijzen en dan komt er zo'n uitspraak waar de consument zwaar de dupe van wordt. Maar goed, Nederland heeft natuurlijk weinig in te brengen in Brussel.'

Volgens onderzoek is een reeks merkproducten in Europa gemiddeld 20 procent duurder dan in de VS. Ook in Azië en Oost-Europa zijn deze producten vaak goedkoper. 'Het is heel simpel: als een fabrikant zijn product elders veel goedkoper aan kan bieden, dan is het hier dus te duur', vindt Klerks. 'Waarbij het per product verschilt. Soms is het 10 procent, soms 50 procent. Als een fabrikant ergens een groot marktaandeel heeft, kan hij een hoge prijs vragen. En veel geld verdienen. Wat kost zo'n in Azië gemaakte schoen nou helemaal? 20 Gulden? En hier betaal je dan 150. Er zit zoveel ruimte in die prijzen. Maar wij mogen er geen gebruik van maken.'

De fabrikanten verweren zich door te stellen dat ze veel geld uitgeven aan onderzoek, ontwikkeling en marketing. Zij hebben het merk gemaakt tot wat het is en de handelaar profiteert daarvan. 'Ik heb daar ook echt bewondering voor,' zegt Klerks. 'Dat je een shirt van twee gulden voor meer dan honderd gulden kan verkopen omdat er een bepaald merk op staat. Maar er is toch ook geen wet die zegt dat we allemaal verplicht bij Albert Heijn moeten kopen, omdat ze zo bekend zijn en zoveel reclame maken?'

Volgens Klerks hebben de fabrikanten weer bewezen over een uitstekende lobby in Brussel te beschikken. 'Dure etentjes, sex & drugs & rock 'n roll, wat mij betreft mag u het best omkoping noemen. ''Ja maar'', zeggen ze dan, ''de distributie is ook duur.'' Maar een container naar Japan kost 700 dollar, daar kunnen twaalfduizend flesjes parfum in. Per stuk is dat vrijwel niks.'

Klerks' bedrijf heeft niet direct last van het oordeel van het Hof. De wereld buiten Europa is groot en binnen Europa zijn er ook prijsverschillen; en dus handel. Bovendien wordt Klerks ook gebeld door zijn grootste tegenstanders: de officiële importeurs. Als zij dreigen hun streefcijfers niet te halen, schakelen ze Klerks. Die koopt de overtollige producten van de importeur, brengt ze naar een land als Japan waar hij ze goedkoop aan de man brengt.

Handel is oorlog, is Klerks' motto. Hij hoopt dan ook dat de drie jaar oude branchevereniging van handelaren, de Dutch Merchants Association (DMA), en de overheid actie ondernemen in Brussel. Aan de ene kant is Klerks hoopvol. 'In de moderne wereld, met al die handelsstromen en met technologische mogelijkheden als Internet, wordt zo'n wet een keer opgeblazen. Dat kan niet anders.'

Maar aan de andere kant is Frankrijk een prominent lid van de Europese Unie. 'Cognac, parfums, mode-artikelen; de Fransen zitten echt niet te wachten op vrijhandel. En van Nederland trekken ze zich helaas weinig aan.'

Wilco Dekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden