Papieren KLM-ticket duurder

KLM gaat vanaf het komend voorjaar 10 tot 20 euro extra vragen voor een papieren ticket. KLM doet dit om de hoge distributiekosten te drukken....

De nationale luchtvaartmaatschappij volgt met de extra opslag op papieren tickets een trend in de luchtvaart. Het drukken en distribueren van papieren kaartjes kost jaarlijks tientallen miljoenen euro's. Die kosten wil de KLM verhalen op de klanten.

Door het stimuleren van het boeken via de pc slaat KLM nog een andere slag. Het bedrijf hoeft dan ook geen commissie te betalen aan reisbureaus. Reisagenten ontvangen nu ruim 30 euro commissie voor een geboekt KLM-ticket. KLM is al een tijd bezig die commissie omlaag te krijgen.

KLM wil snel werk maken van het online boeken. Nu regelt slechts 19 procent van de KLM-klanten zijn ticket via internet. KLM wil dat over drie jaar 40 procent van de tickets via internet wordt verkocht. Dat is niet bijster veel. Prijsvechters Easyjet en Ryanair verkopen nu al zo'n 90 procent van hun plaatskaartjes via het web.

Het online boeken bij netwerkmaatschappijen in Europa loopt ver achter bij de Verenigde Staten. In de VS is een opslag op een papieren ticket al gemeengoed. In Europa zijn van de grote luchtvaartmaatschappijen onlangs Lufthansa en British Airways overstag gegaan.

Het online boeken van een vlucht gaat via de computer. Een paspoort bij de balie op de luchthaven volstaat om een instapkaart te krijgen. Soms is zelfs die kaart niet meer nodig en kan men met het paspoort doorlopen naar de gate.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden