Pal over de grens rijdt Abellio wel

Door het gesjoemel bij de aanbesteding van het trein- en busvervoer in Limburg raakte Abellio de al toegewezen concessie voor de periode 2016-2031 kwijt, maar pal over de Limburgse grens mag het NS-dochterbedrijf straks wel treinen laten rijden.

Een Abellio-trein op een Schots station.Beeld ANP

Dat heeft Abellio deze week te horen gekregen. Vanaf 2018 mag het bedrijf voor een periode van vijftien jaar twee Duitse spoorlijnen, nu nog in handen van staatsbedrijf Deutsche Bahn, gaan exploiteren. 'We zijn steeds actiever in het buitenland en niet zonder succes', zegt de woordvoerder van de NS.

In de deelstaat Noordrijn-Westfalen, waar Abellio al eerder het recht verwierf op de exploitatie van een spoorlijntje in het Niederrhein-net naar Arnhem, heeft het bedrijf nu twee goedlopende lijnen met groeipotentie binnengehaald. Niet voor niets was ook Deutsche Bahn weer in de race voor de regionale lijnen 1 en 11 van de Rhein-Ruhr-Express.

Het gaat om de trajecten Aken-Hamm en Düsseldorf-Kassel, waar Abellio straks met 82 dubbeldekkertreinen van Siemens gaat rijden. Er moet nog worden onderhandeld over overname van personeel.

Zo komen het Nederlandse en het Duitse spoorbedrijf elkaar steeds vaker tegen in de strijd om de treinreiziger. Door de malversaties bij de bieding op het Limburgse openbaar vervoer, die zowel de NS- als de Abellio-topman de kop kostte, mag Deutsche Bahn-dochter Arriva de komende vijftien jaar in die provincie het vervoer verzorgen. Aan de andere kant van de grens snoept NS/Abellio marktbelang van DB/Arriva af.

Groei

Dochter Abellio begint moeder NS in groei- en omzetcijfers naar de kroon te steken, zo lijkt het. Vorig jaar bedroeg die omzet 1,6 miljard euro (NS: 4,1 miljard) maar sinds dit jaar is er een grote klus in Schotland bijgekomen. Daar is het bedrijf sinds twee maanden de baas op nagenoeg alle spoorlijnen. Waar de NS op de binnenlandse, regionale spoormarkt steeds meer onder concurrentie te lijden heeft (deze week verloor het de strijd om twee spoorlijnen in Overijssel), daar lonkt groei in het buitenland.

Nu al vervoert Abellio volgens opgave van het moederbedrijf dagelijks meer passagiers dan de NS. Abellio, voorheen NedRailways, is sinds 2001 in het buitenland actief. Vooral in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in vijf Duitse deelstaten. 'In Engeland is de liberalisering van de spoormarkt het verst doorgevoerd en is ook het hoofdrailnet opgeknipt', zegt de woordvoerder van de NS. 'In Duitsland is het moeilijker om voet aan de grond te krijgen.'

De positie van de NS op 'een liberaliserende Europese markt' moet worden 'verstevigd', vindt het staatsbedrijf. De exploitatie van het hoofdrailnet is door het kabinet voor de komende tien jaar weer onderhands gegund aan de NS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden