Pakjesbedrijf Docdata verkocht

Docdata, het Waalwijkse bedrijf dat bestellingen afhandelt voor webwinkels als Bol.com en Zalando, verkoopt zijn magazijnactiviteiten voor 155 miljoen euro aan het Amerikaanse Ingram Micro. De overname door de nummer 62 van de Fortune 500 geeft Docdata de schaalgrootte om aan de wensen van grote klanten te kunnen blijven voldoen.

Bestellingen van onder meer Bol.com worden verwerkt bij Docdata in Waalwijk. Beeld ANP
Bestellingen van onder meer Bol.com worden verwerkt bij Docdata in Waalwijk.Beeld ANP

Dat heeft Docdata-bestuursvoorzitter Michiel Alting von Geusau woensdag bekendgemaakt. Klanten van Bol.com of Zalando zullen misschien nog nooit van Docdata hebben gehoord, maar ze hebben er hoogstwaarschijnlijk wel mee te maken gehad. Docdata is een radertje in de logistieke keten van webwinkels. Het bedrijf bestiert een aantal grote magazijnen rond Waalwijk, evenals in Duitsland, Italië en Polen. Als een klant bij Bol.com bijvoorbeeld 's avonds voor elf uur een roman, espressomachine of bladblazer bestelt, dan zetten de magazijnwerkers van Docdata de bestelling 's nachts klaar, opdat de bezorger van PostNL of DHL het pakket kan afleveren bij de klant.

200 duizend orders

Docdata, dat ook internetbestellingen afhandelt voor de Bijenkorf, Toys "R" Us, ASOS en HP, verwerkt tussen de 150- en 200 duizend orders per dag. Inclusief tijdelijke krachten telt de e-commercetak van Docdata vijfduizend werknemers. Behalve in Duitsland, Polen en Italië is Docdata ook actief in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

'De markt is het laatste jaar nogal veranderd', zegt Alting von Geusau. 'Wij kunnen absoluut zelfstandig verder, geen enkel probleem, maar wij denken dat het beter is om samen met een grotere partij verder te gaan. Niet alleen is de concurrentie toegenomen, maar ook de vraag in de markt is veranderd. Grote klanten willen bijvoorbeeld dat je een volledig geautomatiseerd distributiecentrum neerzet met alles erop en eraan, waar we meteen 50 duizend orders per dag kunnen verwerken. Dat zijn heel andere processen.' De verkoop aan Ingram Micro biedt Docdata de slagkracht om de komende jaren een aantal grote aanbestedingen in de wacht te kunnen slepen.

Concurrentie van PostNL

Docdata ondervindt de laatste tijd ook meer concurrentie van bezorgbedrijven als PostNL en DHL. 'Zij regelen nu de bezorging van het logistieke centrum tot aan de deur van de consument. Maar wat je ziet gebeuren, is dat deze partijen aan het kijken zijn of ze het opslaan en verwerken van bestellingen niet voortaan zelf moeten gaan doen', zo zegt Alting von Geusau.

Ingram Micro is een van 's werelds grootste distributeurs van ict-producten en -diensten. Het bedrijf uit het Californische Irvine, het op 61 na grootste bedrijf van de VS, had vorig jaar een omzet van 46,5 miljard dollar. 'Het Ingram Micro-team en ik kijken ernaar uit om nauw samen te werken met Michiel en zijn wereldklasse-team', zei bestuursvoorzitter Alain Monié over de nieuwe aankoop.

Docdata onderhandelde ook met een ander, niet nader genoemd bedrijf over een verkoop, maar Ingram Micro bood beduidend meer geld, aldus Alting von Geusau, die zelf de e-commercetak van Ingram Micro zal gaan leiden. Aandeelhouders van Docdata moeten formeel nog wel hun fiat geven, maar een meerderheid van de aandeelhouders heeft zich inmiddels achter de verkoop geschaard.

'Niets met elkaar te maken'

Ingram Micro neemt Docdata niet volledig over. Het Waalwijkse conglomeraat heeft namelijk nog een ander onderdeel, IAI, dat apparatuur maakt voor de beveiliging van documenten, zoals het graveren van pasfoto's en het verwerken van biometrische kenmerken in paspoorten. 'De twee divisies hebben niets met elkaar te maken', zegt Alting von Geusau. De toekomst van het ruim vijftig werknemers tellende IAI is nog ongewis; mogelijk vindt Docdata een partij die het onderdeel wil overnemen.

Op de Amsterdamse beurs won Docdata woensdag 5,84 procent. Ondanks de beurssprong was niet iedereen te spreken over de verkoop. Analist Martijn den Drijvers van SNS Securities vindt Ingram Micro's overnamebod van 155 miljoen euro 'laag en onaantrekkelijk'. Het bod valt in het niet bij vergelijkbare overnames, bijvoorbeeld van GSI Commerce door eBay in 2011, waar destijds 2 miljard euro mee gemoeid was. Bovendien behelst het overnamebod van Ingram Micro per aandeel 'slechts' een overnamepremie van 14 procent, aldus Den Drijver.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden