Overname

Als het ook met de laatste loodjes nog even meezit gaat het er tóch van komen: Spyker koopt Saab van GM....

Alles hebben we de afgelopen jaren verpatst aan het buitenland: banken, elektriciteitsbedrijven en kranten. Een kwart van de Nederlandse bedrijven met duizend werknemers of meer is inmiddels in buitenlandse handen en als je naar de aandelen kijkt een nog veel hoger percentage.

De uitverkoop van Nederland, heette dat vorig jaar in een boek van Menno Tamminga. Het zal wel bij de mondialisering horen en ik heb geen idee of het heel erg is. Maar het moet toch op den duur ten koste gaan van je zelfvertrouwen als natie, lijkt mij, als je geheel in buitenlandse handen bent overgegaan.

Komt opeens Spyker eraan en die kopen Saab, het roemruchte Saab. Auto’s van Zweeds staal, gemaakt in Trolhättan – alleen bij het horen van die naam schieten de tranen je al in de ogen. Eindelijk schaffen wij ook weer eens wat aan in het buitenland. Hoera. En niet de een of andere prutsfabriek voor drukknopen in een vervallen buitenplaats ergens in Oost-Europa, nee, we kopen Saab.

Nog zie ik voor me hoe op een donkere avond in november 1981 mijn vriend Wigle de Groningse straat waar ik woonde kwam inrijden. Niet, zoals gewoonlijk, in zijn roestige Diane, maar in een gifgroene Saab 96. Die had hij die dag van zijn opa geërfd. Het eerste wat hij liet zien was een rood lampje op het dashboard dat ging branden als je de veiligheidsgordel niet omdeed.

Kijk, dat was Saab. Saab had hart voor zijn berijders en zag ze niet graag door de voorruit vliegen. Ik feliciteerde Wigle van harte met zijn schitterende automobiel.

Als je me toen had verteld dat Saab 28 jaar later zou worden overgenomen door Spyker, had ik het niet geloofd. Overigens vooral niet omdat Spyker 55 jaar eerder failliet was gegaan en totaal was vergeten. Bovendien was Saab destijds nog een trots en groot merk. Wij hadden alleen DAF, maar daar liep je niet mee te koop. DAF was trouwens zes jaar eerder verkocht aan Volvo.

Hoe het in godsnaam mogelijk is dat Spyker Saab kan kopen? Spyker maakte in de eerste zes maanden van 2009 negen miljoen verlies op een omzet van vier miljoen. Ik ben geen specialist, maar het lijken mij ongezonde cijfers. Er werken in Zeewolde 135 mensen bij Spyker, van wie er 45 worden ontslagen omdat de productie binnenkort naar Coventry verhuist. Spyker verkocht vorig jaar 48 auto’s. Van een paar ton per stuk weliswaar, maar toch, veel is het niet. En dat bedrijf lijkt er nu dus in te slagen Saab over te nemen – 3.500 mensen en toch nog altijd een miljardenomzet.

Victor Muller, de CEO van Spyker, wil tien procent van de 1.100 Saabdealers op de wereld ook gaan inzetten voor de verkoop van Spyker, maar hij heeft dus lang niet genoeg sportauto’s om er in elke showroom eentje neer te zetten. Eén per land, dat redt hij misschien net.

De wereld van de internationale haute-finance is ondoorgrondelijk, dat wisten we natuurlijk al. Maar als Spyker Saab kan kopen, dan is Piet Patat niet kansloos in een overnamegevecht om de FEBO en kan FEBO best McDonald’s te lijf. Dan is alles mogelijk.

In de hete zomer van 1988 reden we in de gifgroene Saab 96 de Mont Aigoual op. Halverwege kwamen er zwarte wolken van onder de motorkap. ‘Typisch Saab’, zei Wigle, ‘midden op de Noordpool start ie als een zonnetje maar je moet er niet bij 40 graden een berg mee oprijden. Kennen ze niet, in Zweden.’

Dat ze daar nog even naar kijken, bij Spyker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden