Overnamestrijd Opel nadert einde

Duitse regering heeft grote haast deal rond te krijgen...

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Amsterdam De strijd om de noodlijdende autofabrikant Opel lijkt in de beslissende fase te zijn beland. Nog deze week wil de Duitse regering de partij aanwijzen die met overheidssteun Opel mag laten doorstarten.

Fiat is niet langer de gedoodverfde winnaar, schrijven Duitse media. De Canadese onderdelenleverancier Magna geldt nu als favoriet. Om zijn kansen te keren, bracht Fiat-topman Sergio Marchionne dinsdag een bezoek aan Bondskanselier Angela Merkel om een nieuw bod toe te lichten.

Hoewel het formeel aan moederbedrijf General Motors is om een overnamekandidaat voor haar dochter Opel aan te wijzen, is het feitelijk de Duitse regering die de beslissende stem heeft. Zonder financiële steun van de Duitse overheid is er geen toekomst voor Opel.

Om de vier Duitse fabrieken de komende tijd draaiende te houden en toeleveranciers te betalen, zijn miljarden euro’s nodig. De Duitse regering is bereid die op tafel te leggen, maar wil dan wel bepalen aan wie dat geld wordt toevertrouwd.

Een paar weken geleden gaf niemand nog een cent voor Opel. Alleen Fiat toonde openlijk interesse. De Italianen wilden het concern best gratis inlijven, maar alleen met 5 tot 8 miljard euro steun van de Duitse overheid. Daarnaast wilde Fiat tienduizend banen bij Opel schrappen. Inmiddels wordt duidelijk dat de Italianen meer hun best moeten doen om het Duitse merk voor een prikkie in handen te kunnen krijgen.

Er hebben zich twee andere gegadigden aangediend. De Canadese auto-onderdelenmaker Magna International wil samen met de Russische Sberbank Opel overnemen. Magna is een belangrijke toeleverancier van Opel.

Volgens Duitse media heeft de regering een voorkeur voor deze combinatie. Daarnaast heeft ook de Amerikaanse bedrijvenopkoper Ripplewood Holdings interesse. Over hun bod is vrijwel niets bekend. Dinsdagavond meldde zich nog een derde overnamekandidaat: China’s Beijing Automotive Industry Corp, berichtte Reuters.

De vraag wie Opel mag inlijven lijkt niet alleen te draaien over de vraag wie het beste ondernemingsplan heeft, maar ook wie de minste banen bij de Duitse fabrieken schrapt. In Duitsland worden dit jaar verkiezingen gehouden. Om in de gunst van de Duitse kiezer te komen, koppelen politici staatssteun voor Opel aan het behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid in Duitsland. Opel heeft ook fabrieken in België en Engeland.

Magna wil in Duitsland niet meer dan tweeduizend banen schrappen, de meeste werkgelegenheid zou in België en Engeland verdwijnen. Fiat zegt nu evenveel Duitse banen te zullen schrappen.

De Duitse regering wil Opel van het Amerikaanse moederconcern General Motors (GM) losweken voordat deze onderneming in surseance gaat. GM, dat al maanden leeft van overheidskredieten, heeft van Washington tot 1 juni de tijd gekregen om te komen met een realistisch reorganisatieplan. Er moeten banen worden geschrapt, bedrijfsonderdelen afgestoten (waaronder Opel) en schuldeisers moeten hun vorderingen grotendeels opgeven.

Als dit niet lukt, wordt de geldkraan dichtgedraaid en moet GM surseance van betaling aanvragen, ook voor de Europese dochterbedrijven Opel en Saab.

Merkel zei maandag op een persconferentie dat ze de ‘juridische scheiding’ van Opel en General Motors halverwege deze week wil hebben afgerond. ‘We willen geen aanhangsel worden in een faillissementsprocedure’, aldus Merkel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden