Overname Opel door Peugeot draait om één ding: technologie

Wat moet een concern dat drie jaar geleden nog balanceerde op de rand van de afgrond met een branchegenoot die al zestien jaar verlies draait?

Beeld epa

Schaalgrootte, synergievoordelen, één groot Europees automerk, luidt het mantra van topmanagers van PSA. Het Franse moederbedrijf van Peugeot en Citroën kocht maandag zijn Duitse branchegenoot Opel voor 2,2 miljard euro. Maar uiteindelijk gaat deze deal over technologie: elektrisch rijden. Daar lopen de Fransen hopeloos achter.

Het is toch een beetje de lamme helpt de blinde: PSA is drie jaar geleden door de Franse overheid gered van de ondergang en lijdt al jaren onder afkalvend marktaandeel, Opel maakt al sinds de eeuwwisseling verlies en heeft voormalig moederbedrijf General Motors sinds die tijd 15 miljard dollar gekost. Al gloorde hoop voor Opel: het afgelopen jaar zou het concern, dat uit een dal klimt, quitte spelen, maar de Brexit gooide roet in het eten. Na zestien jaar bleek winst opnieuw een fata morgana. GM vond het daarop welletjes.

Dat de Fransen toehapten heeft volgens de nieuwe eigenaar te maken met schaalgrootte: gezamenlijke inkoop, het samenvoegen van bedrijfsonderdelen en het delen van auto-onderdelen. De synergie moet de winstgevendheid van het totaal vergroten, is de hoop. PSA kan zeker in Europa nu weer een vuist maken: de nieuwe combinatie wordt de tweede automaker van het continent, met een verwachte verkoop van vijf miljoen auto's per jaar, overigens nog ver achter het Volkswagenconcern, dat ruim twee keer zo veel verkoopt.

De baas van nieuwe eigenaar Carlos Tavares heeft beloofd dat er voorlopig geen ontslagen zullen vallen. De geruststelling zal vermoedelijk vooral de 19 duizend Duitse arbeiders betreffen, want de Britse fabrieken draaien sinds de val van het pond vanwege de Brexit met verlies, en als het land binnenkort niet meer bij Europa hoort, wordt het voor de Fransen makkelijker de watermakende bootjes van Vauxhall (zoals Opel in Engeland heet) af te duwen. Bij Vauxhall werken 4.600 mensen. Tavares wilde maandag trouwens ook niet beloven alle Duitse fabrieken open te houden.

Elektrisch rijden

Wie zich ook zorgen moeten maken zijn toeleveranciers, en dan met name bedrijven die spullen leveren voor de klassieke aandrijflijnen, met hun verbrandingsmotoren en versnellingsbakken. 'Een concern als ZF, dat nu geavanceerde achttraps transmissies maakt, gaat het moeilijk krijgen als elektrische auto's momentum krijgen', zegt hoogleraar autotechnologie Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. Elektrische auto's hebben doorgaans geen versnellingsbak. Op termijn zullen ook arbeiders in motorenfabrieken het lastig krijgen. Want hoewel Opels, Peugeots en Citroëns hun eigen koets blijven houden, gaan ze onderhuids steeds meer op elkaar lijken en zullen als eerste motoren worden gedeeld.

Ondanks de geschetste voordelen is synergie vermoedelijk niet de belangrijkste reden voor de overname. PSA dreigde bij een belangrijke ontwikkeling de boot te missen: elektrisch rijden. General Motors beheerst deze technologie en past haar toe in de Opel Ampera-e, die in de praktijk 400 kilometer op een acculading rijdt, redelijk betaalbaar is en komend voorjaar naar Europa komt. 'PSA is met elektrisch rijden nooit echt op stoom gekomen', zegt Steinbuch. 'Ze hebben ooit een kleine elektrische Citroën gehad, en dat was het.'

Concurrent Renault doet het beter, dankzij nauwe samenwerking met Nissan. Dit concern heeft de Leaf, de meest verkochte elektrische auto ter wereld, en Renault ontwikkelde zelf de Zoe. PSA, dat jarenlang alle pijlen op diesel had gericht, staat vooralsnog met lege handen. Het concern had voor 2021 vier nieuwe elektrische modellen aangekondigd, een schamel aantal.

Het bedrijf PSA Peugeot Citroën bezegelt de overname van Opel.Beeld afp

'Alle grote autofabrikanten zijn inmiddels tot het inzicht gekomen dat elektrische aandrijving de toekomst heeft', stelt Steinbuch. Al lopen ze bij hun ambities aan tegen een probleem: 'Het bouwen van een elektrische aandrijflijn blijkt zeer gespecialiseerd', zegt de hoogleraar. Met name de temperatuurhuisouding van de accu is een uitdaging. 'Goed thermisch management is cruciaal voor de actieradius en de levensduur van de accu', aldus Steinbuch. Dit betekent dat de stroomleverancier verwarmd moet worden bij kou en gekoeld als het warm is.

Of General Motors, dat de afgelopen zeven jaar ervaring opdeed met de semi-elektrische Chevrolet Volt en nu met een volledig elektrische auto komt, zijn elektrische technologie heeft mee verkocht, is onduidelijk. PSA zei maandag dat het erop rekent dat GM 'meewerkt in de toepassing van technologieën die verband houden met de elektrische auto'. Of dat betekent dat PSA de technologie mag gebruiken, of alleen maar kan inkopen bij de Amerikanen, is niet bekend. Maar zolang de Fransen maar elektrische auto's kunnen produceren, zitten ze in elk geval weer in de race.

Lees meer over (de overname van) Opel

Is Opel liever Amerikaans dan Frans?
Volkskrant-redacteur Peter de Waard onderzocht het in De Kwestie.

Dit is de allereerste bruikbare én betaalbare elektrische auto
Onze recensie van de gloednieuwe Opel Ampera-e.

Opel schrapt werkuren in Duitse fabrieken na Brexit
Opel gaat over tot een werktijdverkorting in twee Duitse fabrieken waar het de Corsa en de Insiginia maakt. Het autobedrijf wijt deze maatregelen aan de stem voor een Brexit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden