Overname Numico door Danone geen verrassing

Met de overname van het babyvoedingsbedrijf Numico (omzet: 2,6 miljard, 13 duizend werknemers) door het Franse Danone valt wederom een oer-Nederlands bedrijf in buitenlandse handen....

De uitverkoop van dochters van Nederlandse bedrijven is de laatste maanden in een stroomversnelling gekomen. Ahold verkocht zijn Amerikaanse dochter US Foodservice voor 5,2 miljard dollar, Akzo Nobel deed zijn farmaciedivisie Organon van de hand voor een bedrag van 11 miljard euro en ABN Amro wil zijn Amerikaanse divisie LaSalle voor 21 miljard verkopen. Vorig jaar verkochten TNT, Philips en Shell al voor miljarden aan dochterbedrijven.

Maar ook veel moederbedrijven zijn in buitenlandse handen gevallen. Zo werd KLM ingelijfd door Air France, uitgever VNU verkocht aan de Amerikanen, Hoogovens en Shell aan de Britten overgedaan en P & O Nedlloyd onder Denen en Duitsers verdeeld.

Nu is het dan de beurt aan Numcico. Het babyvoedingsbedrijf begon in 1896 als klein zuivelbedrijf in Zegswaard vlakbij Zoetermeer. Het ontwikkelde zich onder de naam Nutricia tot specialist in baby- en klinische voeding (die wordt toegediend aan patiënten na een operatie die geen gewone voeding kunnen verdragen).

Maandagavond na het sluiten van de beurs maakten Numico en Danone (omzet: ruim 14 miljard, 88 duizend werknemers) bekend overeenstemming te hebben bereikt over een overnamebod van 55 euro per aandeel. Het bod ligt 44 procent hoger dan de gemiddelde koers in de afgelopen drie maanden. Het bod wordt gesteund door de raad van bestuur en de raad van commissarissen van Numico. ‘Dit vriendelijke bod is gewoon een heel goede optie voor het bedrijf en voor de aandeelhouder’, aldus bestuursvoorzitter Jan Bennink, ex-bestuurder van een Danone-dochter.

De overname door Danone komt niet als een verrassing. ‘Er is veel geld op de markt’, zegt Richard Withagen, analist van SNS Securities. De naam van Danone zong al langer rond. Die geruchten werden sterker toen vorige week bleek dat Danone in onderhandeling zou zijn met het Amerikaanse Kraft Foods over de verkoop van de LU-koekjesdivisie, bekend van LU, Prince en Tuc. De verkoop zou de Franse zuivelspecialist immers veel geld opleveren om een overname te bekostigen.

De overname zal weinig gevolgen hebben voor de 13 duizend werknemers. Numico’s baby- en klinische voeding blijven zelfstandige divisies, het hoofdkantoor blijft op Schiphol. Ook de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling blijft in Wageningen. ‘Vooruit, ze krijgen een andere moeder, maar in praktijk zullen de werknemers er niets van merken’, zegt topman Franck Riboud van Danone.

Danone wil wereldmarktleider in ‘gezonde voeding’ worden. De activiteiten van Numico sluiten volgens Riboud goed aan bij die ambitie. Volgens analist Withagen zijn er nauwelijks synergievoordelen te behalen. ‘Het lijkt me lastig uitleggen aan de aandeelhouders van Danone welke rendementen op deze investering zijn te halen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden