Overname in scheepsbouw moet Nederlands familiebedrijf redden

Damen Shipyards neemt sectorgenoot Keppel Verolme over. Dat maakten beide partijen maandag bekend.

Geplande ontslagen bij Damen blijven ondanks de overname staan. Beeld anp

Damen is de grootste Nederlandse scheepbouwer. Keppel Verolme heeft een grote werf voor scheepsonderhoud en -reparaties in de Botlek. Over de overnameprijs doet Damen geen mededelingen.

'We hopen het overnametraject eind tweede kwartaal af te kunnen ronden', laat een woordvoerder weten. Damen koopt Keppel Verolme van de in Singapore gevestigde Keppel Corporation.

De malaise in de offshore-industrie leidt tot minder goed gevulde orderportefeuilles in de sector. Beide partijen snoeien in het personeelsbestand. In februari kondigde Damen aan 150 mensen te ontslaan.

Keppel liet in oktober 2016 al weten bijna 100 van de 350 mensen de laan uit te sturen. Die ontslagen zijn niet van de baan, vertelt de woordvoerder van Damen: 'Voor de korte termijn verwachten we met de overname verder te kunnen werken aan kostenreducties en meer efficiency.'

Vier werven

De dokken van Keppel Verolme zijn groter dan die van Damen: 'Met het dok van 90 bij 405 meter krijgt Damen de capaciteit om de grootste maritieme objecten te onderhouden en repareren', zegt de woordvoerder. Tot die objecten horen boortorens en cruiseschepen. Op dit moment meet het grootste dok van Damen 46 bij 307 meter.

'Vooral de markt voor cruiseschepen is booming, daar willen graag een grotere rol spelen', legt de woordvoerder van Damen uit. Met de aankoop heeft Damen vier werven in Nederland: twee bij Rotterdam, een in Vlissingen en een in Amsterdam.

Bij familiebedrijf Damen uit Gorinchem, opgericht in 1927, werken wereldwijd 9.000 mensen. Beeld anp

Familiebedrijf

Bij familiebedrijf Damen uit Gorinchem, opgericht in 1927, werken wereldwijd negenduizend mensen. Het bedrijf legt zich toe op de scheepsbouw en onderhoud.

Cornelis Verolme richtte in 1957 de werf met zijn naam op. De werf bouwde beroemde schepen: zo rolde een vliegdekschip voor Brazilië van de helling. In de jaren zeventig maakte het deel uit van het RSV-concern, later was Joep van de Nieuwenhuyzen eigenaar. In 2002 namen de Singaporezen de werf over.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden