Overname door Fluor geeft Stork weer toekomst

Aandeelhouders en private equity ontmantelden Stork de laatste jaren beetje bij beetje. Het Texaanse Fluor koopt nu het laatste onderdeel dat over was. Eindelijk rust.

Eric Van Den Outenaar
De industriële dienstverlener Stork wordt opgekocht door het Amerikaanse Fluor. Beeld anp
De industriële dienstverlener Stork wordt opgekocht door het Amerikaanse Fluor.Beeld anp

De Nederlandse industriële dienstverlener Stork komt eindelijk in rustig vaarwater terecht. Het Amerikaanse Fluor, bouwer van fabrieken voor de olie-industrie, koopt het sterk uitgeklede bedrijf van het Britse investeringsfonds Arle Capital. Dat ontvangt voor Stork 695 miljoen euro. Deze zomer deed Arle Capital al Stork-onderdeel Fokker Technologies de deur uit.

Het in Texas gevestigde Fluor wil zich meer op het onderhoud van zijn verkochte installaties richten. Dat is precies waarmee Stork zich bezighoudt. De Amerikanen voegen het bedrijf samen met hun eigen servicetak van 4.000 man sterk. De nieuwe dochter Stork gaat een belangrijke rol spelen in het Amerikaanse concern en mag haar hoofdkantoor in Nederland houden. Meer dan 20 duizend medewerkers vallen er straks onder.

Strategische waarde

De aankoop is voor de Amerikanen van grote strategische waarde. Door de lage olieprijs moeten bedrijven als Fluor meer bieden dan alleen het bouwen van fabrieken en gasopslaginstallaties. 'We kunnen nu zowel de bouw als het onderhoud aanbieden. Dat maakt ons sterker', aldus Peter Oosterveer, operationeel directeur bij het Amerikaanse concern. Fluor zit al jaren in Nederland vanwege de vele olie- en gasbedrijven hier en heeft in het verleden onder meer gasopslagtanken en raffinaderijen voor Shell gebouwd.

Stork is tevreden over de overname. 'We kunnen het verleden achter ons laten en bouwen aan de toekomst', zei bestuursvoorzitter Arnold Steenbakker.

Stork is meer dan 180 jaar oud en geldt als een van pioniers van de Nederlandse industriële revolutie. Het voormalige conglomeraat is sinds 2007 echter opgeknipt en in delen verkocht, zodat Stork geen schim meer is van het bedrijf dat een grote rol speelde bij de bouw van weefmachines voor de Twentse textielindustrie, de fabricage van treinen en trams, scheepsmotoren en hijskranen.

Na de Tweede Wereldoorlog profiteerde Stork van opdrachten voor de wederopbouw. Vanaf de jaren zestig nam de vraag naar zware machines af. De Nederlandse economie veranderde sterk en veel van de bedrijven waaraan Stork zijn spullen leverde, gingen teloor. Onder meer de treinenbouw en de zware machineproductie sneuvelden, zodat Stork op zoek moest naar andere inkomsten.

Opsplitsing

Stork probeerde zich vanaf de jaren tachtig te specialiseren in lichtere machinerie, zoals kippenslachtmachines en machines voor het bedrukken van textiel. Ook groeide de dienstverlening aan de olie-industrie gaandeweg uit tot een belangrijk onderdeel. Hoogtepunt was de overname van de onderdelentak van de failliete vliegtuigbouwer Fokker. Stork zag in onderdelen voor de vliegtuigbouwers een groeiende industrie.

Al die nieuwe onderdelen hadden weinig met elkaar te maken en Stork kwam aan het begin van deze eeuw onder druk om zijn conglomeraat op te splitsen. Dat was wat andere bedrijven ook deden, luidde de kritiek van beleggers.

Het bedrijf probeerde gehoor te geven aan de kritiek door de in de loop der decennia aangekochte onderdelen eerst in vijf en daarna vier divisies onder te brengen. Het bedrijf maakte echter geen duidelijke keuzes, bleef de klacht van beleggers. Zij stonden lijnrecht tegenover de vakbonden, die alle bedrijfsonderdelen bij elkaar wilden houden.

Het hoofdkantoor van Stork aan de A2 bij Utrecht. Beeld de Volkskrant/Raymond Rutting
Het hoofdkantoor van Stork aan de A2 bij Utrecht.Beeld de Volkskrant/Raymond Rutting

Agressieve financiële partijen dwongen tenslotte de ontmanteling van Stork af. Het bedrijf werd eerst op de hielen gezeten door hedgefondsen, die de verkoop van onder meer de slachtmachinefabricage forceerden. Ook de textielprintersproductie ging de deur uit. In 2007 viel Stork in handen van private equity en kwam er een einde aan de beursnotering.

Onder Arle Capital is Stork opgesplitst in losse onderdelen, die verkoopklaar werden gemaakt. In 2012 werden Fokker Technologies en Stork Technical Services, dat nu dus verkocht is, aparte bedrijven met hun eigen bestuur. Deze zomer werd Fokker verkocht aan een Britse vliegtuigbouwer. Kort daarna was duidelijk dat ook het resterende deel te koop was.

Dat Fokker eerst is verkocht, is geen toeval. Dat onderdeel heeft veel orders voor de levering van onderdelen voor de JSF. Veel moeizamer verliep de verkoop van het overgebleven onderdeel in de olie-industrie. Dat groeide na 2007 veel te hard, vertelde bestuursvoorzitter Steenbakker. 'We hadden te veel hooi op onze vork genomen door te veel projecten aan te nemen.'

Mannen in overalls

Het bedrijf was altijd goed op het vaste land, maar ging complexe opdrachten op zee aannemen, zoals het leggen van buizen. Steenbakker werd aangesteld het bedrijf te saneren, waardoor er banen verdwenen. Ook heeft hij het aantal risicovolle opdrachten afgebouwd.

Daardoor is het bedrijf weer winstgevend geworden, zegt hij. Nu kan Stork gaan groeien onder een Amerikaanse moeder, die de schuld van het bedrijf overneemt. Stork heeft in Nederland zo'n 4.000 man personeel, waarvan een groot deel 'mannen in overalls'. Die doen bijvoorbeeld onderhoudt aan raffinaderijen in Pernis. Het hoofdkantoor in Utrecht zelf is maar vijftig man sterk.

Het in Dallas gevestigde Fluor heeft wereldwijd een omzet van ruim 21 miljard en heeft in Nederland al een kantoor in Hoofddorp. Daar werken zo'n duizend man. Die ingenieurs van Fluor houden zich bezig met de bouw van onder meer gasopslaginstallaties in de havengebieden in Nederland.

Dat onderdeel van Fluor blijft losstaan van Stork, dat na afronding van de overname ruim 2 miljard euro omzet. Er verdwijnen geen banen bij het bedrijf, zegt Steenbakker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden