Overheidsgeld weet Groningen Airport te vinden, nu de reiziger nog

'Hub, hub, hoera', klonk het toen op 19 september de nieuwe lijn van Groningen Airport Eelde naar Kopenhagen in gebruik werd genomen. Met de Deense hoofdstad als spil zou de wereld vanaf Eelde binnen handbereik komen en het noodlijdende vliegveld eindelijk een langverwachte vlucht nemen.

De entree van Groningen Airport Eelde Beeld anp

Van Drenthe naar Singapore of San Francisco - 'Hub, de wereld over'. Maar reisbureau Travel XL uit Borger heeft nog geen intercontinentaal ticket vanaf Eelde verkocht, meldt RTV Drenthe.

Reizigers moeten vanwege een maatschappijwissel in Kopenhagen vaak opnieuw in- en uitchecken. Aansluitingen zijn niet gunstig en veel online zoekmachines nog niet op de hoogte. 'Wij zitten daar ook bovenop, maar helaas werkt het nog niet optimaal', zegt Monique Clarisse van Groningen Airport Eelde tegen de regionale omroep.

Wanhoopsoffensief

De Kopenhagen-connectie is vooral interessant voor zakenreizigers, denkt Gerda Klooster. Haar reisbureau Klooster Reizen heeft de Deense hub ook nog niet benut. 'De meeste vakantiegangers gaan richting de zon. Dan hoef je niet eerst naar Kopenhagen.'

Haskia Kramer van reisbureau Internoord heeft haar doelgroep al wel enkele keren kunnen bedienen - ondanks de 'kinderziektes in de opstartfase'. 'De lijn naar Kopenhagen is een groeibriljantje, vooral voor de zakelijke markt.'

Passagiersaantallen wil de luchthaven niet geven, maar stelt wel dat de lijn naar Kopenhagen 'zich volgens verwachting positief ontwikkelt'. Daar gelooft de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde niets van. 'Een wanhoopsoffensief', noemt Jan Wittenberg van de immer kritische omwonendenvereniging de nieuwe lijn, die volgens eigen tellingen gemiddeld vijftien passagiers vervoert - de helft van waar op gerekend was. 'De geschiedenis herhaalt zich.'

Want van beloofde groei kwam de afgelopen jaren weinig terecht - de baanverlening die het tij zou keren ten spijt. De eerste helft van dit jaar vervoerde Eelde 68 duizend passagiers. In dezelfde periode in 2015 waren dat er nog 82 duizend. Het financieel tekort zal dit jaar naar verwachting oplopen tot 1,2 miljoen euro. Geen noviteit: Eelde heeft sinds de opening in 1931 enkel rode cijfers geschreven.

'Toeganspoort van het Noorden'

Maar de redding is nabij. Een investering van 46 miljoen euro moet het vervliegen van reserves een halt toe roepen en Eelde omdopen tot de 'Toegangspoort van het Noorden'.

Geïnspireerd door de belofte van een nieuwe hub-verbinding is daar in de provincies Groningen en Drenthe - de belangrijkste aandeelhouders - een meerderheid voor, zo bleek woensdag. De overige aandeelhouders - de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo - beslissen volgende week.

Het investeringsvoorstel, meent VOLE echter, hangt 'van misleiding aan elkaar'. Ook onderzoeksbureau SEO stelt dat de geschetste toekomstscenario's veel te rooskleurig zijn. Net als bij de baanverlening in 2013, vindt VOLE. Van de beloofde 650 duizend passagiers per jaar vliegen er nu slechts 150 duizend.

Maar waar een politieke wil is, is een weg. In de woorden van de Drentse commissaris van de Koning Jacques Tichelaar: 'Er wordt nu tussen de 30 en 46 miljoen euro geïnvesteerd. Punt uit. Hoe dat wordt gedekt, dat maakt me niet uit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden