Overheid twijfelt aan ProRail door verbouwing Utrecht CS

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betwijfelt of ProRail in staat is grote infrastructurele werken volgens afspraak af te ronden. De vernieuwing van sporen, wissels en seinen bij Utrecht CS is ProRail zo boven het hoofd gegroeid dat het ministerie een extern bureau laat onderzoeken of de spoorbeheerder dergelijke klussen wel aankan.

Marcel van Lieshout
De ingang van station Utrecht Centraal. Beeld anp
De ingang van station Utrecht Centraal.Beeld anp

Donderdag werd bekend dat de werkzaamheden aan de sporen in Utrecht minstens 30 miljoen euro meer gaan kosten dan de begrote 270 miljoen. Ook zal het werk niet begin 2016, zoals de bedoeling was, maar aan het einde van dat jaar gereed komen. Reizigersorganisatie Rover noemt dat laatste 'onacceptabel' en wil dat de hele projectorganisatie van ProRail op de schop wordt genomen.

'Er zijn hier inderdaad dingen niet goed gegaan', reageert een woordvoerster van ProRail donderdag op kritiek van het ministerie. Het ministerie kreeg eind vorig jaar van de spoorbeheerder te horen dat het werk in Utrecht mogelijk 100 miljoen euro meer zou gaan kosten. 'Ho, ho, dat kan niet zo maar', zou er vanuit het ministerie, zijn gereageerd, aldus een woordvoerster.

Uiteindelijk verwacht verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld nu dat de kostenoverschrijding 'beperkt' kan worden tot 30 miljoen euro. Dit najaar moet duidelijk worden of het daar inderdaad bij blijft.

Complex project

De opknapbeurt van het station zelf (kosten 420 miljoen euro) loopt wel volgens planning, maar dat kan niet worden gezegd van het zogeheten project DoorStroomStation Utrecht (DSSU). Doel daarvan is de capaciteit en robuustheid van de railinfrastructuur rondom Utrecht CS te vergroten.

Dat leidt er toe dat in en nabij het station alle sporen, seinen, bovenleidingen en wissels onder handen worden genomen. Net deze maand is de bouw van een nieuw, achtste perron gereed gekomen. Nieuwe sporen worden in rechte banen gelegd, vrij van elkaar waardoor veel wissels worden verwijderd. Utrecht CS is vanwege de verbindingen in alle richtingen cruciaal voor een goed treinenverloop in Nederland. Nu doen ongeveer honderd treinen per uur het station aan, dat moeten er op termijn 150 worden. Als het werk bij Utrecht klaar is, komt de infrastructuur bij Amsterdam Centraal aan de beurt. Ook daar gaan veel wissels (en perrons) verdwijnen.

'In Utrecht moesten we sneller beginnen dan aanvankelijk de bedoeling was. Mede daardoor zijn er dingen mis gegaan', erkent de woordvoerster. Naar verwachting zullen treinreizigers voorlopig nog flinke hinder ondervinden van de werkzaamheden.

Het uitzicht op de sporen vanuit de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal. Beeld anp
Het uitzicht op de sporen vanuit de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden