Overheid houdt geen cent over aan automobilist

Dat was schrikken, de opening van de Volkskrant van afgelopen dinsdag (22 juni): de automobilist levert de staat meer op dan hij kost....

UTRECHT Jeroen Klaus en DEN BOSCH Jessy Cornet

In de eerste plaats worden in het rapport appels en peren met elkaar vergeleken. Bij het openbaar vervoer en vervoer over water zijn alle kosten, tot op de laatste cent, bekend. De complete infrastructuur wordt uit eigen zak betaald. Bij het autoverkeer worden belangrijke kostenposten vergeten.

Zo is de auto een ruimtevreter. Ruimte is in Nederland schaars, dus duur. Maar de automobilist krijgt zijn ruimte gratis. Er zijn zes miljoen auto's in Nederland. Voor iedere auto zijn gemiddeld drie parkeerplaatsen beschikbaar. In totaal dus achttien miljoen parkeerplaatsen. Zou je voor een parkeerplaats huur moeten betalen, dan is ¿ 500,- per jaar toch niet te veel. Vooral omdat veel parkeerplaatsen in steden liggen, dus duur zijn. Dat is negen miljard die de automobilist cadeau krijgen.

In berekening van uitgaven worden meestal alleen de kosten van de infrastructuur buiten de stad meegerekend. Maar kijk eens in de stad: omdat er auto's zijn, moeten er ook stoplichten, fietspaden, verkeersdrempels, amsterdammertjes, zebrapaden, verkeerspolitie enzovoort, enzovoort zijn. Worden die kosten ook meegeteld? Ik kan me niet voorstellen dat, als je deze kosten meetelt, de auto de staat geld oplevert. Er moet dik geld bij. Buiten beschouwing blijft ondertussen de enige manier van vervoer die de overheid niets kost, zeer efficiënt is, goed voor iedereen en niet vervuilend. De fietser is te bescheiden, daar praten we niet over.

Van Gijzel

De auto blijkt minder te kosten dan we dachten, zo is becijferd door het Centrum voor Energiebesparing en Schone Technologie. Zouden daarin ook alle kosten voor revalidatie en arbeidsongeschiktheid van gewonden en voor hulpverlening aan nabestaanden zijn meegenomen?

Het Tweede-Kamerlid Van Gijzel (PvdA) vindt lagere kosten meteen maar een reden om over meer autowegen te denken. Zo langzamerhand wordt het mij zwaar te moede in een maatschappij waar alles in geld wordt uitgedrukt. Maar als het dan moet:

Hoeveel kost het verdriet van ouders die een kind verliezen?

Hoeveel dat van een jonge meid die in een rolstoel belandt?

Hoeveel kost het gemis aan vrije speelruimte van jonge kinderen, die nog slechts blik in hun wijk vinden buiten de keurig afgepaste wipkippenren?

Hoeveel kost het feit dat veel kinderen helemaal niet buiten mogen spelen vanwege verkeersgevaar?

Hoeveel kost het gemis aan vaders en moeders, die 's morgens voor en 's avonds na zessen in de file staan in plaats van te eten met hun kinderen?

De heer van Gijzel heeft mij in één klap uit het veld van de zwevende kiezers gehaald. Ik word nu dan toch maar lid van GroenLinks.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden