Over de crisis blijven de studenten wél napraten

De Universiteit van Amsterdam heeft een ‘huiskamer’ ingericht voor dagelijkse discussie over de crisis. ‘Eindelijk zie je dwarsverbanden.’..

Van onze verslaggeefster Samira Ahli

Vertrouwen is het belangrijkste, maar waarop moeten we dat baseren? Neemt de overheid wel de juiste maatregelen tegen de kredietcrisis? Moeten we niet naar een heel ander financieel systeem? Het zijn vragen die niet aan bod komen in de gewone colleges aan de Faculteit Economie en Bestuurskunde (FEB) van de Universiteit van Amsterdam. ‘En in de krant lees je wel over de actualiteit, maar niet over de economische structuren die erachter zitten’, zegt Roxanne (22), derdejaars studente macro-economie.

Daarom is in de hal van de FEB een ‘huiskamer’ ingericht waar niet alleen studenten van de faculteit, maar ook alle andere belangstellenden hun prangende vragen kunnen stellen. Sinds maandag belicht hier elke middag een andere wetenschapper van de universiteit de achtergronden van de kredietcrisis.

Ongeveer honderd man zit of staat woensdag rondom het salontafeltje waaraan Wouter den Haan, hoogleraar macro-economie, heeft plaatsgenomen. Anderen luisteren toe vanaf de galerij op de tweede verdieping.

Het initiatief voor Room for Discussion, zoals de gesprekken zijn gedoopt, komt van derdejaars student bedrijfseconomie Maurits Kruithof (21), tevens de gespreksleider. ‘Toen ik hier de dinsdag na Zwarte Maandag kwam, viel me op dat er weinig over de crisis werd gesproken’, zegt Kruithof. ‘Er was geen ruimte waar mensen konden discussiëren. Ik vond de hal ideaal hiervoor en de decaan was het met me eens. Studenteninitiatieven worden lang niet altijd gehonoreerd, maar hiermee kan de UvA zich onderscheiden.’

Het ‘huiskamercollege’ begint met een vraaggesprek tussen Kruithof en Den Haan. Daarna kan zijn publiek uitleg vragen. De hoogleraar antwoordt doorgaans op geruststellende toon: ‘In Japan heeft de financiële crisis ook maar een klein effect gehad op de reële economie.’ Maar wanneer een student oppert de goudstandaard weer in te voeren, is daar de besliste toon van de docent: ‘Dan zouden we nog verder van huis raken.’

Terwijl studenten na afloop gewoonlijk haastig de collegebanken uit rennen, blijven ze nu in groepjes napraten. ‘Op deze manier krijg je veel meer dwarsverbanden te zien’, zegt Janneke (22), derdejaars studente macro-economie. ‘Onderwerpen worden aan elkaar gekoppeld, die gewoonlijk in verschillende vakken worden behandeld. Dat maakt het interessanter.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden