Ov-bedrijven begraven strijdbijl

In plaats van elkaar voor de rechter te dagen, willen bedrijven als de NS, Connexxion en Veolia de handen ineenslaan in een nieuwe branchevereniging. Al houdt Arriva zich afzijdig.

Bussen van Arriva en Breng (Connexxion) op het station van Nijmegen. Beeld Marcel van den Bergh

De aanbieders in het openbaar vervoer onderhandelen in het geheim over de oprichting van een nieuwe, gezamenlijke branchevereniging. De nieuwe belangenclub moet de verstoorde verhoudingen binnen de sector herstellen en een einde maken aan de vele rechtszaken die de bedrijven tegen elkaar en tegen aanbestedende overheden voeren.

Dit melden betrokkenen aan de Volkskrant. Woordvoerders van de NS, Connexxion en Arriva bevestigen de geruchten, maar benadrukken dat de plannen nog weinig concreet zijn.

Het regent de laatste jaren rechtszaken in het openbaar vervoer. Vrijwel iedere aanbesteding of onderhandse concessieverlenging leidt tot confrontaties. Zo procederen Veolia en Arriva momenteel tegen de gunning van de ov-concessie Limburg aan NS-dochter Abellio. In het noorden loopt een rechtszaak van de regionale busvervoerders tegen de onderhandse verlenging van de concessie Groningen-Drenthe aan NS-dochter QBuzz. De nieuwe branchevereniging moet de onderlinge verhoudingen normaliseren.

Mobis

Het Nederlandse openbaar vervoer zit sinds de commerciële vervoerders Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion in 2008 uit de toenmalige belangenclub Mobis zijn gestapt, zonder branchevereniging. De commerciëlen wilden destijds een lobby starten tegen de gesloten vervoersconcessies van de NS en de gemeentelijke vervoerders in de grote steden. De NS en de gemeentelijke vervoerders stemden binnen Mobis steevast tegen de lobbyplannen.

De commerciële nieuwkomers besloten hierop Mobis te verlaten en hun eigen belangenclub op te zetten, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Onder leiding van Arriva-topman Anne Hettinga lobbyen de nieuwkomers sindsdien voor het openbaar aanbesteden van de ov-concessies in de grote steden en het opknippen van het NS-intercitynetwerk.

De directeuren van de grote ov-bedrijven praten achter de schermen al een jaar over de nieuwe branchevereniging, maar de standpunten liggen nog ver uiteen. Zo wil de NS volgens een ingewijde alleen meedoen als de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland wordt opgeheven. NS'ers duiden de FMN onderling vaak aan als 'de branchevereniging van concurrenten van de NS'. Een woordvoerder van de NS ontkent dat opheffing van de FMN een harde eis is. 'Als we samen een vereniging vormen kan het een logische gevolgtrekking zijn dat de FMN ophoudt te bestaan.'

Verdeeld

De leden van de FMN zijn verdeeld. Arriva-topman Hettinga toont weinig belangstelling voor het initiatief. Tot ergernis van de directeuren van de andere ov-aanbieders laat Hettinga 'om agendatechnische redenen' steevast verstek gaan bij de vergaderingen. Hettinga staat in de sector bekend om zijn provocaties van de NS. Zo pleitte hij maandag naar aanleiding van de problemen die de NS ondervond door de stroomstoring in Noord-Holland nog voor de ontmanteling van het NS-netwerk. Maar, zo is het verwijt van collega-directeuren, hij zou het onderlinge gesprek uit de weg gaan.

Hettinga kan met zijn onverzoenlijke opstelling niet voorkomen dat de FMN aan betekenis verliest. Veolia Nederland wordt samengevoegd met zusterbedrijf Connexxion. Het is een publiek geheim dat topman Bart Schmeink van Connexxion met het lidmaatschap van de FMN in zijn maag zit. Schmeink - voormalig NS'er en voormalig directeur van het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf - is een warm voorstander van de oprichting van een gezamenlijke branchevereniging.

Een woordvoerder van Arriva bevestigt slechts dat Hettinga zich afzijdig houdt bij de gesprekken over de nieuwe branchevereniging. Ze wil niet ingaan op zijn beweegredenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden