Orderregen voor vliegtuigbouwers

Amsterdam Het optimisme is terug in de burgerluchtvaart. Op de luchtvaartbeurs in het Britse Farnborough zien de twee grootste vliegtuigbouwers ter wereld, Airbus en Boeing, deze week de orders voor vliegtuigen letterlijk met tientallen tegelijkertijd binnenstromen....

Van onze verslaggeefster Yvonne Hofs

Vliegtuigfabrikanten hebben de afgelopen drie dagen bijna 30 miljard dollar (ruim 23 miljard euro) aan orders aangekondigd. Het leeuwendeel van die bestellingen komt op het conto van Airbus en Boeing. Maar ook een kleinere vliegtuigbouwer als Embraer doet goede zaken.

De orderregen is een duidelijk signaal van economisch herstel in de commerciële luchtvaart. Vorig jaar daalde het aantal orders met 70 procent naar een dieptepunt. Op de luchtvaartbeurs in Le Bourget bij Parijs, die afwisselend met die in Farnborough om de twee jaar wordt gehouden, werd in 2009 slechts voor 7 miljard dollar aan vliegtuigen verkocht. In 2008, kort voor de kredietcrisis, brak Farnborough met 88,7 miljard dollar aan orders nog een verkooprecord.

Dat record blijft dit jaar ver buiten bereik, maar 30 miljard dollar wordt waarschijnlijk ruimschoots gehaald. De beurs duurt nog tot en met zondag en de fabrikanten zeggen deze week nog een paar bestellingen te verwachten. Bij Airbus staat de orderteller dit jaar tot dusver op 346 vliegtuigen, terwijl het bedrijf volgens een woordvoerster in 2010 minstens driehonderd toestellen hoopte te verkopen. Als dat waar is, heeft Airbus zijn streefcijfer halverwege het jaar al gehaald.

De orders komen wel allemaal uit dezelfde hoek. De grote afnemers zijn leasemaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen uit Azië en het Midden-Oosten. Leasemaatschappijen zijn de uitzendbureaus van de luchtvaartsector: bij hen kloppen vliegmaatschappijen het eerst aan als het luchtverkeer aantrekt en de vervoerscapaciteit omhoog moet.

Een nieuwkomer in deze branche, Air Lease Corporation, deed deze week vele hoofden duizelen door in totaal 115 toestellen te bestellen bij Airbus, Boeing en het Frans-Italiaanse ATR. De cataloguswaarde van deze orders is 8,6 miljard dollar.

In Azië en het Midden-Oosten groeit het luchtverkeer het hardst: meer dan 7 procent per jaar tegen ongeveer 4,5 procent in de westerse landen. Vliegmaatschappijen uit deze regio zijn minder zwaar getroffen door de crisis en breiden hun vloot nu snel uit om de verwachte reizigersgroei te kunnen opvangen.

Enkele maatschappijen geven daarbij blijk van wel erg optimistische groeiverwachtingen. Zo heeft Emirates uit Dubai maar liefst 90 exemplaren van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus 380, besteld. In Farnborough kwamen daar nog eens 30 Boeing 777’s bij. De catalogusprijs van die 120 toestellen is ongeveer 40 miljard dollar, maar Emirates heeft bij deze monsteraankopen uiteraard een forse korting bedongen.

Noord-Amerikaanse en Europese vliegmaatschappijen laten het op de luchtvaartbeurs een beetje afweten. Hun zakken zijn minder diep. Behalve de economische crisis hadden zij ook nog te maken met stakingen en een de IJslandse aswolk. Chris Buckley, marketingmanager bij Airbus, verwacht niettemin op grond van de belangstelling in Farnborough dat de ordermarkt ook in Europa en Noord-Amerika nog dit jaar zal aantrekken.

De vooruitzichten voor de militaire luchtvaart zijn minder rooskleurig. Fabrikanten van militaire vliegtuigen als Lockheed Martin leveren voornamelijk aan overheden. Die zijn massaal aan het bezuinigen om de rekening van de economische crisis te kunnen verteren. Defensie-orders worden (opnieuw) onder het vergrootglas gelegd. Zo staat in Nederland bijvoorbeeld de aanschaf van de JSF weer ter discussie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden