Winnaar & verliezer van de week Schot en Le Clair

Oranjegevoel rond Audi-baas, Rampspoed bij Hudson’s Bay

Bram Schot. Beeld REUTERS

Bram Schot: kan als aankomend ceo een potje breken

Vraag het Ralph Hamers. Of anders Paul Polman. Ceo’s zijn niet bepaald populair in Nederland. Totdat zij de macht grijpen bij een buitenlands concern. Dan koesteren Nederlanders ineens net zo’n trots oranjegevoel als wanneer een Nederlandse voetballer de winnende goal scoort bij Barcelona of Manchester United.

Ben Verwaayen werd populair als topman van British Telecom en Alcatel-Lucent. En Marijn Dekkers was de baas van farmaciegigant Bayer. En nu wordt Rotterdammer Bram Schot per 1 januari de ceo van Audi. En dat is net zo mooi als Max Verstappen die een Grand Prix wint.

Nu is Audi een volle dochter van Volkswagen en moet Schot naar de pijpen dansen van VW-opperbaas Herbert Diess, maar die heeft alle vertrouwen in hem. Hij kreeg de voorkeur boven de Duitser Markus Duesmann. ‘Als interim-ceo heeft hij zich op overtuigende wijze bewezen. Hij heeft een cultuurverandering bewerkstelligd bij Audi en weet de huidige uitdagingen voortvarend aan te pakken’, aldus Diess.

De 57-jarige Rotterdammer volgde eerder dit jaar Rupert Stadler op, die vanwege dieselgate werd gearresteerd. Schot komt zeker niet in een gespreid bedje terecht. De onderbaasjes bij het VW-concern deinzen er niet voor terug de poten onder elkaars stoel weg te zagen, maar Schot kan voorlopig een potje breken bij de hoogste baas van VW.

Hudsons Bay aan het Rokin. Beeld ANP

Stefan Le Clair: doet alsof zijn neus bloedt 

‘We are here to stay’, zei Stefaan Le Clair begin dit jaar in een van zijn interviews. Een half jaar later was de baas van Hudson’s Bay in Nederland en België zelf plotsklaps weg. Maar nu is hij weer terug aan het roer van de winkelketen waarover retailgoeroes net zoveel onheilsscenario’s hebben uitgestort als over V&D in de laatste dagen van zijn bestaan.

Le Clair in het verleden werkzaam voor Miss Etam, We, Carpetland en Esprit zal zich de Theresa May in winkelland voelen. Hij blijft tegen beter weten in onverstoorbaar en hardnekkig zoeken naar een gat in de markt, zoals May naar een oplossing zoekt voor de Ierse grens. En hij blijft optimistisch dat het ook een keer lukt.

Hudson’s Bay streek vanuit Canada in Nederland neer om het gat op te vullen dat V&D achterliet.

Er zijn nu dertien Hudson Bay-warenhuizen en daar moeten er volgend voorjaar nog twee bij komen (Utrecht en Amstelveen) omdat de huurcontracten al zijn afgesloten. Maar er klinkt alleen maar rampspoed. De keten is nu in Oostenrijkse handen. De goeroes zien weinig klanten en nog minder kopers. En deze week lekte uit dat Hudson’s Bay in Nederland in totaal 80 miljoen euro verlies zou hebben geleden. Er zou zelfs gesproken worden over een reorganisatie. Maar LeClair doet alsof zijn neus bloedt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.