Opvolger sms motor voor fusie CMG en Logica

De opvolger van sms komt eraan. Tot nu toe hebben Nokia en Ericsson het voortouw bij het ontwikkelen van nieuwe systemen. Door te fuseren met concurrent Logica hoopt CMG weer aansluiting te vinden....

Van onze verslaggever Pieter Klok

Het is al weer even geleden dat een groot Nederlands bedrijf een fusie aankondigde. Maar gisteren was het dan zover. Automatiseringsbedrijf CMG maakte bekend dat het in vergevorderde onderhandeling is met het Britse Logica. 'Verrassend', vindt analist Jan-Hein Arts van Bank Insinger de Beaufort. 'De meeste bedrijven zijn nu naar binnen gericht, ze hebben het druk genoeg om hun mensen aan het werk te houden.'

Wat bezielt de topmannen van CMG en Logica, Cor Stutterheim en Martin Reid, om de vlucht naar voren te kiezen?

Dat beide bedrijven elkaar gevonden hebben, is geen verrassing. Ze zijn ongeveer even oud en even groot. CMG werd opgericht in 1964 en heeft een omzet van 1,5 miljard euro, Logica is opgericht in 1969 en heeft een omzet van 1,8 miljard euro. Beide bedrijven halen het grootste deel van hun omzet uit automatiseringsprojecten en een kleiner deel uit het leveren van systemen voor sms-verkeer. En allebei hebben ze een Britse oorsprong.

Logica en CMG hebben de laatste jaren dan ook een vrijwel identiek koersverloop gehad. Dankzij hun software voor sms-verkeer stegen de koersen met internet- en telecombedrijven mee. Toen bleek dat de bomen in de telecom niet tot in de hemel groeiden, daalden ze allebei even hard. In 2001 moesten beide bedrijven tandenknarsend toezien dat telecombedrijven steeds minder interesse hadden in hun sms-software, bij Logica nam de vraag met 16 procent af, bij CMG met 11 procent.

Het afgelopen half jaar echter groeiden Logica en CMG uit elkaar. Terwijl de mobiele netwerkdivisie van Logica verder wegzakte, sleepte CMG een grote order in de wacht voor de aanleg van een mms-systeem. Met mms, de opvolger van sms, kunnen mobiele bellers onder meer foto's en muziek versturen.

Logica dreigt deze boot te missen. Het bedrijf heeft de mms-software niet op tijd op orde, waardoor andere partijen zoals Nokia, Ericsson en CMG de markt alvast verdelen. Om het tij te keren heeft topman Martin Reid besloten samen te gaan met zijn grootste concurrent op de sms-markt, CMG.

CMG op zijn beurt hoopt te profiteren van het grotere klantenbestand van Logica en van de grotere financiële slagkracht. De balans van CMG is na de overname van Britse Admiral twee jaar geleden flink opgerekt en biedt weinig ruimte voor grote investeringen. Logica staat er er iets beter voor.

Verder liggen de voordelen van de fusie voor CMG vooral bij het 'klassieke' automatiseringswerk. Met Logica erbij is CMG niet alleen in Nederland en Engeland, maar ook in Frankrijk en Duitsland een grote speler.

'In de huidige markt doen grotere spelers het beter dan de kleintjes', zegt analist Frank Hermelink van Dexia. 'Grote bedrijven willen nog maar met een beperkt aantal ICT-bedrijven zaken doen om de kosten te beheersen.'

Grootste voordeel van de fusie is waarschijnlijk dat beide bedrijven fors kunnen snijden in hun staffuncties. Hoeveel banen na de fusie gaan verdwijnen is nog onduidelijk, maar CMG spreekt over 'significante kostenbesparingen'.

Aan de fusie kleven echter ook risico's, meent analist Peter Olofsen van Stroeve. 'Als de culturen niet goed bij elkaar aansluiten, lopen goede mensen het eerst weg. Dat hebben we ook gezien, toen Cap Gemini de ICT-activiteiten van Ernst en Young overnam.'

Hermelink ziet een ander probleem. 'Nu moeten ze elkaars producten gaan verkopen. Dat zal best lastig zijn. Als concurrenten zijn ze juist gewend op elkaars producten af te geven.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden