NieuwsAutoverkoop

Opvallende opleving van verkoop tweedehands auto’s in mei

Ze zijn er zelf ook een beetje beduusd van: een paar weken geleden lag de handel nog ‘op zijn gat’ en nu blijkt de meimaand de een na beste in de geschiedenis van de tweedehandsautohandel. 

Brancheorganisatie Bovag plaatst de kanttekening dat door de verkoop van relatief betaalbare tweedehandsauto’s het wagenpark niet vergroent.Beeld ANP

Reden: de ov-mijder, forenzen die zich niet met mondkapje in bus of trein zien zitten en daarom hebben besloten voortaan per tweedehands auto naar het werk te reizen. Dit blijkt uit een enquête die brancheorganisatie Bovag hield onder bijna twaalfhonderd consumenten.

Ruim de helft van de ondervraagden zegt daarin een alternatief te zoeken voor het ov, en daar weer de helft van denkt aan de auto. Gevolg: de tweedehandsverkopen zijn geëxplodeerd. In mei werden 111.146 occasions verkocht, slechts 5 procent minder dan de recordmaand mei 2019.

‘Wij zijn ook verrast’, zegt een woordvoerder van Bovag. ‘Verkopers zien vrij plotseling de belangstelling groeien.’ Tweewielers, met name scooters en elektrische fietsen, zaten al eerder in de lift. Nu is ook de tweedehandsmarkt na de coronacrisis tot leven gewekt. 

Inhalen

Bij een deel van de groei is sprake van inhaalvraag; consumenten die de aankoop van een tweedehands auto tijdens het hoogtepunt van de pandemie uitstelden. Maar een deel is volgens Bovag nieuwe vraag. Nieuwe auto’s worden overigens nog nauwelijks verkocht.

Voor de handel, die tot voor kort nauwelijks klandizie zag, is de opleving goed nieuws. Bovag plaatst wel kanttekeningen bij de opleving, omdat het vooral gaat om relatief betaalbare tweedehands wagens van 7.000 tot 15 duizend euro. Hoewel het voornamelijk gaat om auto’s die al in Nederland waren, blijft vergroening van het wagenpark uit. ‘We zouden dolgraag een sloopregeling zien’, aldus de Bovag-woordvoerder. Als consumenten dankzij zo’n regeling een auto kopen die een paar klassen schoner is, profiteren ook klimaat en milieu.

Deze week maakt het kabinet de stimuleringsregeling bekend voor elektrische auto’s. Consumenten die vanaf juli een nieuwe of tweedehands e-auto kopen, krijgen tot enkele duizenden euro’s subsidie.

Verandert de rol van de auto na corona?

De crisis heeft laten zien hoe waardevol de straat is voor andere zaken dan autoverkeer. Houden we dat? Nu de lockdown wordt versoepeld, is de plek achter het stuur weer snel gevonden. Uit nood (trein is vol) en uit veiligheid (anderhalvemetersamenleving).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden