Optimisme overheerst bij HEMA

HEMA telt zijn zegeningen in een tijd van kwakkelende winkelstraten. De keten draaide in 2015 weliswaar verlies, maar minder dan in 2014. Buitenlandse filialen en de website bieden hoop.

Een filiaal van HEMA op vliegveld Londen Stansted. De buitenlandse winkels draaien bovengemiddeld goed. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Een filiaal van HEMA op vliegveld Londen Stansted. De buitenlandse winkels draaien bovengemiddeld goed.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Het was donderdag kiezen welke metafoor het beste bij de jaarcijfers van winkelconcern HEMA paste. 'Opkrabbelen uit een diep dal', zeiden retailkenners. Net als: 'Het lek is bijna boven'. 'Er is nog veel werk aan de winkel', duidde HEMA de eigen situatie. Allemaal accuraat, maar ook het spreekwoord 'een kinderhand is snel gevuld' is van toepassing. Want hoewel het winkelconcern 72,5 miljoen euro verlies leed, zei HEMA-topman Tjeerd Jegen 'verheugd' te zijn over de cijfers. Reden: het gaat minder slecht dan vorig jaar.

De 72,5 miljoen euro is inderdaad een veel lager bedrag dan de 189 miljoen euro verlies die in 2014 werd geleden. Die vermindering is goed nieuws in een tijd van kwakkelende winkelstraten, aldus de HEMA-top. Net als de omzetcijfers die, na een jarenlange daling in 2015 eindelijk weer eens stegen naar uiteindelijk een ruime 1,1 miljard euro; 6 procent meer dan in 2014.

Vooral vanwege die omzetcijfers is de opluchting bij HEMA goed te begrijpen, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail en marketing aan de Nyenrode universiteit. In de eerste vier jaar nadat het Engelse private-equitybedrijf Lion Capital het warenhuis in 2007 overnam, ging het nog goed het bedrijf, maar sindsdien raakte het in een vrije val. Aan de onderkant van de markt zag het winkels als Action, Flying Tiger en Primark oprukken. In het voedingsschap verloor het terrein ten opzichte van Albert Heijn en Jumbo, net zoals het de slag om kleding verloor van H&M en Zara.

Het jaar 2014, zo blijkt nu uit de jaarcijfers, was het dieptepunt. Het was daarom ook het laatste jaar van toenmalig topman Ronald van Zetten, die werd opgevolgd door Tjeerd Jegen. En sinds zijn aantreden veranderde er veel bij HEMA. De winkels worden inmiddels anders ingericht, net als de magazijnen, het hoofdkantoor en de webwinkels. Bovendien opent de keten in rap tempo filialen in de rest van Europa. Vorig jaar kwamen er bijvoorbeeld zeven winkels bij in Frankrijk, twee in Spanje en twee in Engeland. HEMA heeft inmiddels ruim zevenhonderd winkels in zeven landen.

Goede ontwikkelingen, zegt Koelemeijer, maar het spreekwoordelijke lek is nog lang niet boven. 'De cijfers zijn nog steeds slecht; er is nog steeds verlies en nog altijd een enorme schuldenlast.' Volgens HEMA heeft dat verlies vooral te maken met een reeks investeringen, ongunstige wisselkoersen en een schikking met een aantal franchisenemers. Achter die cijfers echter, zou het structureel goed zitten. Niet voor niets waren de cijfers ook in de eerste drie maanden van 2016 positief, aldus de winkel.

Bovendien draaien de buitenlandse winkels bovengemiddeld goed en zijn ook de prestaties van voormalig probleemkind genaamd 'website' sterk. In een recent interview met de Volkskrant noemde Jegen zijn webshop nog 'beschamend'. 'Vergeleken met wat gangbaar is in de markt, benutten wij daar slechts eenderde van ons potentieel', zei hij toen. Vorig jaar echter, groeide de online-omzet met een kwart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden