Optiehandelaren houden EHBO-trommel paraat

Om kwart over zes werd vrijdagavond op de optiebeurs nog druk gehandeld. Bijna twee uur nadat de effectenbeurs was gesloten, stonden vele optiehandelaren op de vloer....

Van onze verslaggever

Peter de Waard

AMSTERDAM

'Als er ergens sprake van paniek in de wereld is, dan is het wel op de Amsterdamse optiebeurs', zo zei een handelaar vrijdagmiddag. 'Als Wall Street vanavond ook nog in de plus sluit, dan kan er een EHBO-trommel naar de optiebeurs.'

'Het was een krankzinnige dag. Tweehonderdduizend opties zijn er verhandeld. Twee keer zoveel als normaal. En dit keer ontelbaar veel transacties van kleine beleggers', verzucht woordvoerder Lex van Drooge van de optiebeurs vrijdagavond om half negen achter zijn bureau.

Directeur Ron Nicholaas van Van Berkel Options, floorbroker op de optiebeurs, vreest op dat moment dat 'er maandag wel eens een paar namen aan het bord kunnen hangen'. 'Zo'n gekte als vandaag heb ik hier nog nooit meegemaakt. Ook niet tijdens de krach. Zelfs brokers met 23 lijnen moesten van iedere telefoon de hoorn van de haak halen. Eerst moest de zaak worden schoongeveegd.'

Oorzaak was het ongekend grillige koersverloop op de effectenbeurs. Market-makers die voor eigen rekening handelen, moesten door het gigantische aanbod van opties continu grote posities innemen. 'Als ze die dan op de effectenbeurs probeerden af te dekken, stond de index al weer vier punten hoger of lager.'

Nadat de koersen vrijdagmorgen kelderden, ontstond op de optiebeurs een enorm aanbod van calls, opties waarmee gespeculeerd wordt op een verdere koersstijging. 'Beleggers hebben de afgelopen weken op ongekende schaal calls gekocht. Nu het de andere kant dreigde op te gaan, wilden ze massaal van die calls af', aldus Nicholaas.

De market-makers die de calls kregen aangelapt, waren gedwongen zich in te dekken en verkochten massaal aandelen op de effectenbeurs. Nadat om twee uur gistermiddag de koersen plotseling weer aantrokken, ontstond ineens weer vraag naar calls. 'Maar veel minder dan het aanbod in de ochtend.'

Na het sluiten van de beurs zaten optiehandelaren met enorme posities in hun maag, vooral zogenoemde short-posities. Deze posities zijn winstgevend als de koersen verder dalen. Maar toen Wall Street niet zoals verwacht als een plumpudding in elkaar zakte, dreigden na-beurs enorme verliezen.

De optiebeurs besloot handelaren na het sluiten van de beurs de gelegenheid te geven onderling hun posities zoveel mogelijk glad te strijken. De posities waren zo groot dat om kwart over zeven vrijdagavond nog handelaren met een scheef oog kijkend naar de Dow Jones zaken deden. 'Dat is op dat tijdstip nog nooit voorgekomen.'

Een andere 'kleine ramp' was een technische storing in het centrale orderverwerkingssysteem bij de ABN Amro. Hierdoor konden tot vrijdagmiddag half drie optie-orders bij de bank niet worden uitgevoerd. Na half drie kwam een enorme prop orders los. Zelfs om zes uur belandden nog orders van cliënten van ABN Amro op de vloer van de optiebeurs. 'Orders van kwart over acht vrijdagmorgen. Je kan je de ellende voorstellen van een klant die toen een put gekocht had en heeft gezien dat de beursindex eerst met 38 punten daalde en daarna met 24 punten steeg', aldus een zegsman van de optiebeurs.

De ABN Amro neemt alle schuld op zich. 'Normaal garanderen we dat een order binnen twintig minuten wordt uitgevoerd. Dinsdag krijgen cliënten die een optie-order hebben geplaatst en die te laat is uitgevoerd, een brief. Hierin zullen we melden dat de koers die op de bijgevoegde rekening staat, niet juist is. We zullen de fouten herstellen, maar dat kan een week duren.'

Ook bij andere banken stonden beleggers af en toe machteloos. De lijnen van beleggings- en beursorderlijnen waren overbezet. Hierdoor konden angstige beleggers hun stukken niet kwijt.

De Postbank was vrijdagmiddag regelmatig onbereikbaar. Beleggers kregen alleen een ingesprek-toon te horen kregen. 'Dat gebeurde vooral tijdens pieken. Maar we vinden zelf dat we redelijk in de lucht zijn gebleven', zegt een woordvoerder van de Postbank. 'Als mensen wel doorkwamen, dan was de wachttijd maar enkele minuten.' In totaal moest de Postbank vrijdag zo'n negenduizend telefoontjes van beleggers verwerken.

De Rabobank had bij de eigen Orderlijn een bandje opstaan, dat bij overbelasting 'alle lijnen zijn bezet' meldde. Een woordvoerder van de Rabobank erkent de problemen. 'Het was drie of viermaal zo druk als normaal en meer dan één keer zo druk als de tot nu toe drukste dag.'

De Rabo hoopt dat beleggers die dringende effectenorders hadden, zo verstandig zijn geweest om in plaats van de algemene beleggingslijn een Rabo-filiaal te bellen. 'Gelukkig hebben wij die filialen.'

De ABN Amro kende aan de Beleggingslijn volgens een bandje een wachttijd van maximaal een kwartier. Beleggers, die effectenorders wilden plaatsen of optieposities wilden sluiten, werd aangeraden naar een van de filialen te bellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.