Opta bestraft eerste spammers onder nieuwe wet

Met boetes oplopend tot 42.500 euro zijn voor het eerst in Nederland spammers veroordeeld voor het massaal versturen van ongevraagde reclameboodschappen via e-mail en sms....

De boetes zijn opgelegd door de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta). Dit orgaan werd in mei van dit jaar belast met de uitvoering van de nieuwe Telecommunicatiewet, waarin het verbod op spam is geregeld. Andere sancties dan een geldstraf heeft de Opta niet.

De toezichthouder komt in actie op klachten die consumenten onder meer kunnen deponeren op de website Spamklacht.nl. Reclame mag alleen worden verstuurd naar internetters die daarvoor toestemming hebben gegeven.

Bij Spamklacht.nl kwamen de afgelopen zeven maanden meer dan zesduizend meldingen binnen. De Opta kan alleen optreden tegen spammers die in Nederland opereren. Vrijwel alle spam die elektronische postbussen in Nederland vervuilt, is afkomstig uit het buitenland. Amerikaanse spammers zijn goed voor 42 procent van de ongevraagde e-mails, aldus het Britse ICT-beveiligingsbedrijf Sophos. Vanuit Nederland wordt minder dan 1 procent van de spam verstuurd.

De hoogste boete, van 42.500 euro, werd opgelegd aan een particulier, die betrokken was bij vier spamzendingen. Deze persoon, van wie de Opta de identiteit geheimhoudt, wordt verantwoordelijk gehouden voor een spamboodschap, waarin de bekende spambestrijder Rejo Zenger uit Rotterdam werd genoemd als verkoper van het boek Mein Kampf van Adolf Hitler.

Twee andere spamzendingen werden uitgevoerd in samenwerking met Groenendaal Uitgeverij in Hilversum. In de ongevraagde e-mails werd reclame gemaakt voor een financieel product en een tekstbureau. De uitgeverij kreeg 25 duizend euro boete.

De derde boete is uitgedeeld aan Yellow Monday in Etten-Leur. Deze stichting zond eerder dit jaar ongevraagde tekstberichten naar bezitters van mobiele telefoons. Die hadden daarvoor geen toestemming gegeven en konden zich ook moeilijk afmelden voor de sms'jes van Yellow Monday.

Over de effectiviteit van de spamwetgeving lopen de meningen uiteen. Dinsdag maakte 's werelds grootste provider, AOL, bekend dat de overlast door spam aanzienlijk is afgenomen. Noteerde het bedrijf vorig jaar nog een piek in het aantal ongevraagde reclame-mails van 2,4 miljard, inmiddels is dat gedaald tot 1,2 miljard. Ook het aantal klachten van zijn 29 miljoen abonnees nam af: van elf miljoen in 2003 tot 2,2 miljoen meldingen vorige maand.

Experts schrijven de daling bij AOL toe aan de maatregelen die het bedrijf heeft genomen om spam te weren.

Kleinere providers in de Verenigde Staten zeggen geen afname te bespeuren, ondanks de forse straffen die dit jaar aan spammers zijn opgelegd. Ruim een week geleden veroordeelde een rechtbank in Iowa een spammer tot betaling van een miljard dollar schadevergoeding aan een provider. In Virginia is vorige maand een spammer tot negen jaar cel veroordeeld. Hij had AOL-klanten met honderden miljoenen reclame-mails bestookt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden