Opstoppingen in Wallonië door wegblokkades om kilometerheffing

De invoering van de kilometerheffing in België gaat vrijdagmorgen gepaard met veel protest en verkeersopstoppingen. Vrachtwagenchauffeurs in Wallonië blokkeerden meerdere verkeerswegen uit onvrede over de maatregel.

Vanaf 1 april 2016 moeten de vervoerders in België een kilometerheffing betalen.Beeld belga

Bij de grensovergang naar België op de A16 bij Hazeldonk staat een lange rij vrachtwagens op de vluchtstrook. Truckers kopen op het allerlaatste moment nog een elektronisch kastje voor de vrijdag ingevoerde tolheffing in België, meldt de ANWB. Ook de parkeerplaatsen aan de grens staan vol met trucks. Bij andere grensovergangen naar België doet het probleem zich eveneens voor. De rest van het verkeer kan wel passeren.

Nederlanders die van en naar Luxemburg willen rijden, krijgen op de E411 met een blokkade van Waalse vrachtwagenchauffeurs te maken ter hoogte van Achêne, zo'n 30 kilometer ten zuiden van Namen. De truckers zijn net als hun Nederlandse collega's boos over de invoering van de kilometerheffing in België.

De Belgische transportfederatie Febetra spreekt van 'een volledige mislukking' en een 'complete chaos'. Kastjes zouden niet voorradig zijn en vaak niet werken. Bovendien zouden servicepunten dicht zijn en callcenters onbereikbaar. De federatie heeft contact gezocht met de bevoegde overheden en eist dat direct een werkbare oplossing wordt gezocht.

Vrachtwagenchauffeurs die door België rijden moeten vanaf vrijdag een kilometerheffing betalen, ondanks verzet van transportbedrijven. Truckers zijn verplicht in hun cabine een kastje te plaatsen dat de gereden kilometers registreert op basis van gps-gegevens. Chauffeurs die zonder kastje rijden, riskeren een boete van 1000 euro.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleitte eerder voor uitstel van de tol vanwege problemen met de levering van de kastjes. Circa vijfhonderd Nederlandse transporteurs zouden nog niet voldoende werkende exemplaren in huis hebben. TLN wil nu onderzoeken of het mogelijk is schade van vertragingen en overlast te gaan verhalen.

Tientallen miljoenen

Het CBS becijferde eerder dat de maatregel de Nederlandse transportsector tientallen miljoenen kan kosten. Nederlandse transporteurs gebruiken het Belgische wegennet veel voor ritten naar Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Engeland, via Calais.

Het Belgische wegennet is belangrijk voor de Nederlandse transportsector. In 2015 ging de helft van de 13 miljoen buitenlandse ritten door Nederlandse vrachtwagens over Belgische wegen, meldt het CBS vrijdag. Van alle Europese vrachtwagens rijden de Nederlandse voertuigen het vaakst met goederen van en naar België. Alleen al vanuit Nederland werd in 2015 ruim 1,9 miljoen keer door Nederlandse vrachtauto's naar België gereden.

Belgische tol niet te vermijden

Vrachtwagens betalen vanaf 1 april tol in België. Brancheorganisatie TLN probeerde het nog uit te stellen, maar de Belgen geven geen krimp. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden