'Opsplitsen NS echte oorzaak problemen op het spoor'

De politiek heeft de gevolgen van het opsplitsen van de spoorbedrijven zwaar onderschat. Nu klaagt ze volop, maar dat zijn krokodillentranen. Dat stelt Roel Berghuis, vakbondsbestuurder bij FNV Spoor.

© ANP. Utrecht Centraal op 6 februari. De NS hanteert sinds zondag een aangepaste dienstregeling. Door minder treinen te laten rijden hoopt de NS het aantal storingen, vooral aan de wissels, te beperken. Foto Erik van 't Woud / ANP

Alweer. Voor de derde winter op rij hebben we moeten constateren dat het Nederlandse spoor niet bepaald vorstbestendig is. Afgelopen vrijdag 4 februari 2012 is het treinverkeer net als de jaren hiervoor tijdens winterse omstandigheden volledig in het honderd gelopen. Je kunt zelfs spreken van een complete 'meltdown' omdat de situatie zich ontwikkelde van kwaad tot erger en het ook de dagen daarna niet echt meer is goedgekomen. Bizar is overigens dat de chaos volgt op een jaar waarin alle records op het gebied van punctualiteit zijn gebroken: tot die vermaledijde 4e februari reden de treinen nog nooit zo keurig op tijd!

De reacties op de malaise zijn voorspelbaar. Iedereen is het zat om na zo'n beetje elke sneeuwbui op de stations te stranden. Ook is er wrevel over het almaar niet nakomen van de telkenmale plechtig afgelegde belofte van de spoorbranche om het leven te beteren.

De reizigers hebben het volste recht om te klagen. Zij worden ieder jaar opnieuw geconfronteerd met de winterse chaos op het spoor. De spoormedewerkers die zich op dit soort dagen uit de naad werken mogen eveneens klagen, want zij worden elk jaar opgezadeld met de niet werkende infrastructuur, informatica en treinen.

Maar de politiek, mag die ook klagen? De politiek klaagt steen en been, maar het is de vraag of dat geen krokodillentranen zijn. Het was namelijk de politiek die eerder heeft besloten om de spoorsector zo in te richten dat spoorbeheerder ProRail over de infrastructuur (wissels, rails, seinen, bovenleiding) gaat en dat de diverse personen- en goederenvervoerders van die infrastructuur gebruik mogen maken. Hier betalen ze overigens wel zeer stevige gebruikersvergoedingen voor!

Accepteren of niet?
FNV Spoor klaagt niet mee. Wij overzien de totale spoorbranche, omdat onze leden bij tientallen verschillende spoorbedrijven werken: bij de vervoerders, bij de aannemers die op en aan het spoor werken en bij de spoorbeheerder. FNV Spoor heeft dan ook een redelijk goed beeld wat er vrijdag is gebeurd.

De minister weet het blijkbaar niet en wil nu naar de Zwitserse spoorwegen gaan kijken. Misschien kunnen we daar nog wat van leren, zo denkt ze. Naar de mening van FNV Spoor doet de minister er beter aan de toestand op het spoor in de winter te accepteren, óf er voor te zorgen dat er een betere, robuustere spoorinfrastructuur komt. Maar ja, dat kost natuurlijk wel geld.

Mét de minister zou ook de politiek er goed aan doen niet te klagen maar te vragen. Waar gaat het nou precies mis? Wijzen naar NS en ProRail is makkelijk, maar de kern van het probleem ligt toch echt bij het opsplitsen van de spoorbedrijven, waar de politiek direct voor verantwoordelijk is. Daarom moet er een parlementair onderzoek komen. FNV Spoor wil dat naast de spoorbedrijven, reizigers (ex) politici en beleidsmakers ook het spoorpersoneel dan aan het woord komt om te laten zien hoe het beleid in de praktijk van alle dag uitpakt.

FNV Spoor zal tijdens zo'n onderzoek blijven herhalen wat we al tijden zeggen. Namelijk dat het fundamenteel mis is met hoe Nederland de spoorbranche heeft ingericht en dat de effecten van de opsplitsing van de spoorbedrijven zwaar door de politiek zijn onderschat.

Roel Berghuis is vakbondsbestuurder bij FNV Spoor.

 De reizigers hebben het volste recht om te klagen, zo niet de politie  
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden