Oprichter: Sellaband ging ten onder aan democratie

Bejubelde site met bands en aandeelhouders failliet...

amsterdam Sellaband, de Nederlandse muzieksite waarop gebruikers aandelen konden kopen in hun favoriete bands, is failliet. Maandag heeft de Amsterdamse rechtbank het faillissement uitgesproken. Volgens oprichter Pim Betist, die in 2008 vertrok uit onvrede, is het faillissement het gevolg van mismanagement.

Sellaband werd eind 2006 opgericht. Op Sellaband.com kon de popliefhebber een investeerder of ‘believer’ worden, als hij een of meer aandelen nam in een band die zich aanbood op de site. Verkocht een band vijfduizend aandelen van tien dollar, dan liet Sellaband een plaat opnemen. Zou het tot een hit komen, dan kon een deel van de winst terugvloeien naar de believers.

Het concept werd al snel bejubeld als het lumineuze idee waarvan de door illegale downloads vastgelopen muziekindustrie nog wat kon leren. Ruim dertig bands vonden de afgelopen jaren genoeg believers om een plaat op te nemen, de site had een flinke aanhang en een actief forum.

Vorig jaar kwam Sellaband nog in het nieuws omdat bekende namen als de Nederlandse zangeres Hind en de Amerikaanse hiphoplegende Public Enemy zich op de site aanboden. Op het Groningse popseminar Eurosonic/Noorderslag won Sellaband in januari dit jaar een ‘Interactive Award’.

Dat het financieel toch is misgegaan, gold in online muziekkringen gisteren als een verrassing. Volgers van de site spraken hun teleurstelling uit op supportwebsites. De thuisbasis Sellaband.com was gisteren uit de lucht ‘wegens onderhoud’. Op het kantoor in Amsterdam werd de telefoon niet opgenomen.

Volgens oprichter Betist is het faillissement een gevolg van gebrek aan inzicht bij de directie. ‘Ik heb het zien aankomen, en heb het bedrijf daarom verlaten.’

Het grote probleem was volgens Betist dat Sellaband zelf cd’s ging persen en distribueren, waar het bedrijf dat beter hadden kunnen uitbesteden. ‘Daar ging al het geld aan op. Geld dat Sellaband had moeten gebruiken voor promotie en slimme online marketing van de bands. Maar dat kon dus niet meer.’ Gevolg: de bands die via Sellaband een cd opnamen, werden nooit bekend buiten de site.

Een andere makke van de site was dat er geen kwaliteitsfilter zat op de believers die een band wilden steunen. Betist: ‘Alle bands konden een plaat opnemen, als ze maar genoeg believers kregen. Ik riep vanaf het begin dat er een systeem moest komen waarbij al te slechte keuzen konden worden voorkomen. Ik wilde dat believers die bewezen goede smaak hadden, meer gewicht zouden krijgen en dat was ook te realiseren.’ Maar Sellaband wenste puur democratisch te blijven. ‘Ik kreeg het er niet door.’

Wat er met het geld gebeurt dat believers nu hebben uitstaan in ‘hun’ bands, is onduidelijk. Volgens Betist zal dat moeten worden teruggestort op de rekeningen van de gebruikers. ‘Zo is het systeem destijds opgezet. Maar de vraag is wat er gebeurt met de artiesten die net genoeg believers hadden getrokken, en die al in het proces van plaatopname zitten. Het is toch te hopen dat die hun werk kunnen afmaken.’

Het idee van Sellaband vond navolging in andere kunstdisciplines. Via Cinema Reloaded van het Rotterdamse filmfestival IFFR konden filmfans een cinemaproject naar keuze financieren. Vorige week werd een soortgelijk initiatief aangekondigd voor boekuitgaven: TenPages.com.

Sellaband-oprichter en bedenker Betist begon vorig jaar een muzieksite op voor Afrikaans talent: Africa Unsigned. Betist: ‘En die werkt wel met een kwaliteitsfilter, en een muziekpanel van mensen die er verstand van hebben.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden