De Gids pinnen op reis

Oppassen voor ‘wisselwoeker’: alles wat u moet weten over pinnen in het buitenland

Vakantiegangers buiten de eurozone krijgen de keuze steeds vaker voorgeschoteld bij de pinautomaat of aan de kassa: wilt u het bedrag direct omrekenen naar euro’s? Critici waarschuwen voor woekerpraktijken – die ook in Nederland voet aan de grond krijgen.

Foto ANP XTRA

1. Afrekenen in euro’s, ook in landen als Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Polen of Turkije. Handig, toch?

Op het eerste gezicht lijkt er inderdaad niets mis met het aanbod bij de pinautomaat of de kassa om de transactie in euro’s te voldoen. Met ‘Dynamic Currency Conversion’, zoals de technische term luidt, weet de klant precies hoeveel hij kwijt is. Geen onzekerheid meer over fluctuerende wisselkoersen dus. Het is meteen duidelijk welk bedrag er in Nederland van de bankrekening wordt afgeschreven. Dit in tegenstelling tot de traditionele gang van zaken, waarbij de eigen bank de betaling pas later omrekent.

Toch zit er een flinke adder onder het gras. De Consumentenbond waarschuwde vakantiegangers deze zomer voor de soms extreem hoge opslagen die de aanbieders van deze service in rekening brengen. Uit Duits onderzoek bleek enkele jaren geleden dat toeristen hierdoor tot wel 12 procent duurder uit kunnen zijn. De meest extreme toeslagen, bovenop de normale wisselkoers, werden in enkele Oost-Europese landen gesignaleerd die nog niet zijn overgestapt op de euro: Polen, Tsjechië en Hongarije.

2. Wie verdient hieraan?

Al in de jaren negentig zijn de eerste, gespecialiseerde betaaldienstverleners hiermee begonnen. Grote spelers zijn het Ierse Fexco, het Engelse Monex en Global Blue uit Zwitserland. Zij prijzen hun omrekendienst bij winkelketens, hotels, restaurants, webwinkels en luchtvaartmaatschappijen niet alleen aan als een extra service voor buitenlandse klanten, het levert deze bedrijven ook geld op: een deel van de opbrengst vloeit terug in de eigen kassa. Winkels verdienen op die wijze twee keer aan een transactie. Harde cijfers ontbreken, maar verschillende kenners vermoeden dat deze praktijk de afgelopen jaren sterk is toegenomen.

3. Maar als direct omrekenen zo ongunstig is, waarom trappen mensen er dan in?

Klanten worden bewust op het verkeerde been gezet, stelt de Consumentenbond. Zo blijft de keuze bij de pinautomaat vaak beperkt tot de vraag of iemand ‘withdrawal with conversion’ of ‘without conversion’ wenst. Al in 2014 constateerden de Utrechtse wetenschappers Dirk Gerritsen en Coen Rigtering dat consumenten niet in staat zijn te bepalen wat het goedkoopste is. Onderzoek onder 166 toeristen leerde dat, zelfs als de opslag op de wisselkoers 10 procent bedroeg, ruim de helft hiervoor koos. Dat terwijl Nederlanders zich in het buitenland maar al te bewust zijn van, bijvoorbeeld, extra heffingen die een bank rekent per pintransactie.

De overkoepelende Europese consumentenorganisatie eist daarom een verbod op dit soort verborgen woekerpraktijken. Zo ver wil de Europese Commissie niet gaan. Wel stelde zij eind maart een aantal maatregelen voor zodat het duidelijker wordt voor consumenten wat de kosten zijn. In de tussentijd wil Brussel een maximum instellen voor de toeslag die bovenop de wisselkoers wordt berekend.

4. Doen Nederlandse bedrijven hier ook aan mee?

Van de Nederlandse banken geeft alleen ING sinds enkele maanden buitenlanders de keuze of zij hun pintransactie direct willen laten omrekenen in de eigen munteenheid. Volgens woordvoerder Eva Hersbach heeft dat niets met de uit het buitenland bekende woekerpraktijken te maken. ‘De koersopslag die wij rekenen is lager of gelijk aan wat deze mensen bij hun thuisbank zouden betalen.’

Ook sommige andere Nederlandse bedrijven doen dit. Een voorbeeld is de Bijenkorf, dat hierbij samenwerkt met Global Blue. De Britse BBC waarschuwde vakantiegangers vorig jaar zelfs dat ‘een groot aantal winkels en cafés in Amsterdam’ erop aandringt transacties direct om te rekenen in ponden – tegen uiterst ongunstige voorwaarden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.