NieuwsMollie

Opnieuw Nederlands start-upsucces: ‘digitale kassa’ meer dan 1 miljard waard

De tweede ‘eenhoorn’ van Nederland is geboren: niet in dierentuin Artis, maar in het kapitale nieuwe hoofdkantoor van betaaldienstverlener Mollie, aan de Keizersgracht in Amsterdam. Investeerders gebruiken de term ‘unicorn’ voor start-ups die meer dan 1 miljard dollar waard zijn. 

Een groepsfoto van Mollie, dat nu op papier een waardering van meer dan 1 miljard dollar waard heeft.Beeld Mollie

Mollie maakte dinsdag bekend dat het 90 miljoen euro aan verse financiering heeft opgehaald. Daarmee breekt de waardering van het bedrijf op papier door het symbolische plafond van 1 miljard dollar. Tot nu toe behoorde in Nederland alleen Adyen tot het selecte gezelschap van de ‘eenhoorns’.

Met het extra geld wil de betaaldienstverlener internationaal groeien. Nu is het bedrijf vooral actief in Nederland, België en Duitsland. Investeerder TCV, dat ook geld stopt in andere technologiebedrijven als Netflix en Revolut, heeft zelfs nog grootsere ambities. ‘Het idee is om het Apple van de betalingswereld te bouwen’, citeert TechCrunch een vertegenwoordiger.

De meeste Nederlanders kennen het in 2004 opgerichte Mollie hooguit van hun rekeningafschriften. Het verzorgt de digitale betalingen voor bijna honderdduizend bedrijven. Waar branchegenoot Adyen zich op de allergrootste multinationals richt – denk aan Netflix, Facebook en eBay – doet Mollie vooral zaken met kleinere en middelgrote retailers en webwinkels. Van de Texelse VVV tot het lokale theater, al behoren ook Unicef en Deliveroo tot de klantenkring.

Coronawinnaar

Oprichter, ceo en nog altijd eigenaar is Adriaan Mol (36) – Mollie was zijn bijnaam. Hij begon zijn ‘digitale kassa’ te ontwikkelen vanuit het huis van zijn ouders. Inmiddels verwerkt de onderneming voor meer dan 10 miljard euro aan betalingen. Dat bedrag moet de komende jaren telkens verdubbelen. Daarbij gelden bedrijven als Mollie als ‘coronawinnaars’: zij profiteren van de toegenomen populariteit van thuiswinkelen en online eten bestellen.

Het verdienmodel van dienstverleners als Mollie en Adyen bestaat eruit dat zij zoveel mogelijk transacties verzorgen. Van al die betalingen romen zij een piepkleine fractie af. Hun digitale kassa moet daarbij overweg kunnen met uiteenlopende betaalmethodes, van het in Nederland veel gebruikte iDeal tot creditcards als Visa. Hoe rimpellozer die online betaling verloopt, hoe minder klanten halverwege afhaken, hoe meer geld er wordt verdiend.

Het succes van Mollie onderstreept de positie die Amsterdam is gaan innemen als een van de belangrijkste fintechhoofdsteden van Europa. Het meest in het oog springt de zegetocht van grote broer Adyen, dat op de beurs inmiddels meer waard is dan de oude banken ING en ABN Amro samen. 

Ook de Zweedse concurrent Klarna opent dit najaar een groot, nieuw kantoor in het centrum. Daarnaast is Amsterdam de standplaats van tientallen andere bedrijven die zich toespitsen op financiële technologie, van betaaldienstverleners tot bouwers van oplossingen voor de verouderde IT-systemen van banken.

Lees meer over het Nederlandse fintech-succes

Hoe de ene na de andere betaalgigant kiest voor het Amsterdamse Rokin

Op zoek naar het geheim van Adyen: de eerste ‘unicorn’ van Nederland

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden