Opnieuw moet Daewoo Shipbuilding aankloppen bij overheid voor geld

Ooit concurreerden de Zuid-Koreanen de grote Nederlandse scheepsbouw kapot met de geruchtmakende ondergang van RSV na talrijke steunoperaties van de staat als climax. Maar nu is de Koreaanse overheid gedwongen met staatssteun de scheepsbouw overeind te houden. Donderdag kreeg Daewoo Shipbuilding van de staat een lening van 2,6 miljard dollar (2,4 miljard euro).

Scheepswerf van Daewoo op het Zuid-Koreaanse eiland Geoje.Beeld Getty Images

De scheepsbouwer dreigt te bezwijken onder de enorme schulden. Doel van de steunoperatie is een financiële sanering door te voeren. Zo moet 80 procent van de schulden (obligaties) worden omgezet in eigen vermogen (aandelen). Van de resterende schulden moet de looptijd met vijf jaar worden verlengd, zodat de jaarlijkse verplichtingen voor aflossing minder groot zijn.

Net als RSV in de jaren zeventig lijkt Daewoo Shipbuilding op een bodemloze put. In 2015 verstrekte de Koreaanse overheid ook al een lening van 3,7 miljard dollar. Maar dat geld is nu op. In 2016 leed het bedrijf voor het vierde achtereenvolgende jaar verlies: 2,4 miljard dollar. Daarnaast is sprake van allerlei schandalen, waardoor de steun van de bevolking om de werf te helpen met belastinggeld is weggevallen. Tegen twee voormalige bestuursvoorzitters van Daewoo loopt een strafrechtelijk onderzoek.

Daewoo is een van de meest vooraanstaande chaebols (conglomeraten) in Zuid-Korea die nauw zijn verweven met de staat. Samen met Hyundai Heavy Industries en Samsung Heavy Industries behoort het tot de grootste scheepsbouwers ter wereld en de trots van het land. Maar de daling van de wereldhandel, de overcapaciteit op de scheepsmarkt en de crisis in de offshore heeft deze werven in grote problemen gebracht.

Daewoo is er van de grote drie het slechtst aan toe. In totaal moet het bedrijf bijna 1 miljard dollar aflossen aan obligatieleningen. Dat geld heeft het bedrijf niet. Zonder staatssteun is een bankroet van de scheepsbouwer onvermijdelijk. In dat geval zouden vijftigduizend werknemers op straat komen te staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden