NIEUWSAir France-KLM

Opnieuw megakwartaalverlies Air France-KLM

Air France-KLM heeft het derde kwartaal van dit jaar afgesloten met een verlies van 1,7 miljard euro. De luchtvaartmaatschappij kampte net als branchegenoten met de gevolgen van de coronacrisis. De luchtvaartbranche is als gevolg daarvan een van de zwaarst getroffen sectoren.

Een Boeing 747-400 van KLM landt voor de laatste keer op Schiphol. Eigenlijk werd in maart al afscheid genomen van dit type Boeing, maar vanwege de coronacrisis werd het toestel toch weer ingezet voor vrachtvluchten naar China.Beeld ANP

Air France-KLM heeft naar eigen zeggen al verscheidene maatregelen genomen om de kosten omlaag te krijgen. Daarvoor werden akkoorden bereikt met verschillende vakbonden. De luchtvaartmaatschappij heeft voor de aanpassingen in het derde kwartaal alleen al 565 miljoen euro opzij gezet. In de eerste negen maanden van het jaar liep het nettoverlies op tot ruim 6 miljard euro.

De maanden juli, augustus en september worden doorgaans benut door veel vakantiegangers. Maar dat was dit jaar wel anders. Alleen al het Air France-KLM-onderdeel Transavia, dat normaal gesproken veel vakantievluchten uitvoert, zag het aantal passagiers in de meetperiode met ruim 63 procent dalen tot 2 miljoen reizigers.

Beperkt verlies Transavia

Toch werden vluchten van de prijsvechter naar vakantieoorden als Spanje, Griekenland, Portugal en Italië nog met enige regelmaat uitgevoerd. Daarbij was volgens het luchtvaartconcern sprake van geruststellende passagiersaantallen op vluchten en goede marges, maar ook van reisbeperkingen. Transavia hield met een operationeel verlies van 13 miljoen euro de schade enigszins beperkt.

Bij KLM liep het operationeel tekort op tot 234 miljoen euro. Bij zusterbedrijf Air France was dit resultaat min 807 miljoen euro. De omzet van Air France-KLM zakte bij elkaar met ruim tweederde op jaarbasis tot 2,5 miljard euro. Het aantal passagiers daalde met 71 procent tot 6,8 miljoen reizigers.

De pijn dit jaar is echter nog niet geleden. Het uitdagende vierde kwartaal, waarin in veel landen opnieuw extra coronamaatregelen zijn genomen, zullen het resultaat zeker drukken. Het bedrijfsresultaat zal volgens Air France-KLM daardoor ‘substantieel’ lager uitvallen dan in het derde kwartaal.

Toestellen parkeren

De luchtvaartmaatschappij parkeert de komende maanden twaalf toestellen op Groningen Airport Eelde, ongeveer eentiende van de vloot van het bedrijf. ‘KLM heeft de komende tijd minder vliegtuigen nodig. De dienstregeling voor het winterseizoen is uitgekleed. In september ging het bedrijf er nog van uit dat het 55 procent van de vluchten zou uitvoeren die het vorig jaar in de wintermaanden vloog. Maar KLM schat wat betreft november voor zijn Europese netwerk nog maar 49 procent capaciteit in.

De voortekenen voor de komende tijd zijn ongunstig. Concurrent Lufthansa maakte begin deze week bekend in de winter nog maar 25 procent van zijn ‘spoorboekje’ vol te vliegen. Eerder liet Ryanair weten dat het eenderde van zijn wintervluchten schrapt, omdat reisverboden en quarantaineregels de reizigers afschrikken.

Met de ruim honderd resterende toestellen vliegt KLM verder, maar ze voeren elk minder vluchten uit dan gebruikelijk, aldus een woordvoerder. Door elk toestel geregeld te laten vliegen, voorkomt de luchtvaartmaatschappij het onderhoud dat stilstaande vliegtuigen vergen en blijft elk toestel inzetbaar als de markt weer aantrekt.’

Sinds maart heeft Air France-KLM 1,8 miljard euro aan reiskosten teruggeboekt naar klanten, inclusief 300 miljoen aan vouchers. De personeelskosten daalden in het derde kwartaal met 36 procent, nadat onder meer afscheid werd genomen van tijdelijke krachten en externen. In totaal vertrokken al 5.500 medewerkers. Eind 2020 moet afscheid zijn genomen van 9.000 medewerkers, van wie 5.000 bij KLM.

Meer over KLM:

Goedkope tickets en businessclass upgrades: extraatjes voor KLM-piloten zetten kwaad bloed

Sinds begin deze maand ligt er een herstructureringsplan voor KLM op het bureau van minister Wopke Hoekstra (Financiën). Met een akkoord ‘op hoofdlijnen’ van de bonden. Die van de piloten stribbelde het hardst tegen. Voorzitter Willem Schmid: ‘Onze lonen hebben deze crisis niet veroorzaakt. Zelfs als we gratis zouden vliegen zou KLM nog verlies lijden.’

De miljarden staatssteun aan KLM komt als een boemerang terug bij de piloten van de vliegtuigmaatschappij: moeten zij geen loon inleveren om hun bedrijf te redden?, klinkt het in kranten en op sociale media. Hun goudhaantjes-imago speelt daarbij een rol. De ‘blauwe’ held in de cockpit is plots een paria. Terecht?

Zo’n 3.800 Nederlandse verkeersvliegers zaten in mei al bijna twee maanden thuis omdat de coronapandemie het luchtverkeer heeft verlamd. Nog steeds vliegen ze minder dan voorheen en onder heel andere omstandigheden. Hoe dat is? ‘Een collega die positief werd getest zat zes weken vast, in Taiwan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden