nieuwsvolkswagen

Opmerkelijk: Volkswagenbaas ziet einde aan mateloze populariteit SUV’s

SUV’s zullen de komende jaren minder populair worden, denkt Volkswagentopman Herbert Diess. Dat is opmerkelijk, omdat het hoge modeltype de afgelopen tien jaar het grootste verkoopsucces was voor het concern: sinds 2008 is het aantal verkochte SUV’s met bijna 300 procent gestegen. Vorig jaar verklaarde VW nog dat in 2025 de helft van alle verkochte auto’s een SUV is.

Herbert Diess introduceert de nieuwe Touareg, een SUV van Volkswagen, in maart 2018.Beeld EPA

Maar nu ziet Diess kennelijk een kentering. Tegen de Financial Times zei hij dinsdag te verwachten dat de populariteit van de SUV zal dalen. Reden: de opkomst van de accu-auto. Vanwege het hogere gewicht en de ongunstiger luchtweerstand, komt een SUV minder ver op een acculading dan een vergelijkbare ‘gewone’ auto. ‘De voorkeuren van consumenten voor bepaalde modelvormen zullen door de komst van elektrische auto’s veranderen’, zegt hij. ‘Je verliest veel actieradius in een grote SUV.’

De topman van VW kondigde ook aan dat hij een ‘klimaatactivist’ zal aanstellen die het duurzame beleid van het concern ‘agressief’ uit te dagen. ‘We hebben veel ideeën, maar het duurt te lang ze uit te voeren in onze grote organisatie.’ De nog te benoemen activist moet de veranderingen binnen het concern helpen versnellen en zal rechtstreeks aan Diess rapporteren.

Onlangs kondigde VW aan de twee kolencentrales op zijn eigen fabrieksterrein in Wolfsburg te slopen, om over te schakelen op gascentrales, die de CO2-uitstoot voor de stroomproductie met 60 procent moeten verlagen. Diess is voorstander van een Europese CO2-belasting voor alle bedrijven en heeft Brussel opgeroepen kolencentrales te sluiten.

Het concern heeft zich sinds de uitbraak van het Dieselschandaal gestort op de ontwikkeling van elektrische auto’s en trekt daarvoor 33 miljard euro uit. De komende drie jaar wil VW een miljoen volledig elektrische auto’s verkopen. Vanaf komend najaar komt het eerste volledig nieuw ontwikkelde elektrische model ID.3 op de markt, die onderdeel wordt van een brede waaier aan e-auto’s die de komende jaren verschijnen.

Lees verder over de grote veranderingen in de auto-industrie

‘Bet your company’: hoe Volkswagen helemaal elektrisch ging. Kort na de uitbraak van Dieselgate besloot de top van Volkswagen het roer om te gooien: het concern moet ’s werelds grootste producent worden van betaalbare, schone elektrische auto’s. Een riskante strategie. 

Wie wint het gevecht om de elektrische auto? Nu Nederland kiest voor de elektrische auto en ook Europa afkoerst op veel strengere CO2-normen, moeten er snel veel meer e-auto’s komen. Ook Duitse fabrikanten zullen eraan moeten. Kunnen zij hun achterstand op Azië nog wel goedmaken? De accu speelt een sleutelrol.

Wie wil overleven in de auto-industrie, richt zich op de onderkant. Waarom? 2019 was een onrustig jaar in de auto-industrie, daarom zoeken fabrikanten elkaar op om kosten te besparen. De grootste klappers zijn te boeken bij de onderkant van de auto; het zogenoemde platform. Waarom is dit onzichtbare auto-onderdeel zo belangrijk?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden