Opmars pakketkluisjes in Nederland; dichte deur kost te veel geld

Pakketkluisjes zijn in Nederland aan een opmars bezig. Dit gebeurt in navolging van landen als België, Scandinavië, Polen en Duitsland, waar het systeem al veel succes oogst. In Estland kiest zelfs al 75 procent van de consumenten voor afhalen van online bestelde producten.

Pakketservice De Buren in Arnhem. Pakketten worden hier bezorgd in een kluisje, waar de klant ze 24 uur per dag kan ophalen.Beeld anp

Reden is de enorme druk op de pakketmarkt. Zo staan bezorgers van PostNL in deze feestmaand elke dag voor grofweg 200 duizend dichte deuren. De Nederlandse marktleider bezorgt de komende vier weken naar verwachting 1 miljoen pakjes per dag, maar in 20 procent van de gevallen mislukt dit. Frustratie bij de klant en extra kosten voor bedrijven zijn het gevolg. Pakketvervoerders verliezen jaarlijks miljoenen euro's vanwege de dichte deuren.

Lees ook: Hoe verdienen webwinkels aan Sinterklaascadeau's?

In de week voor Sinterklaas gaan er miljoenen pakjes door het land. De klant eist service, snelheid en gemak - liefst gratis. Maar valt er voor bezorgers en webwinkels zo nog wel iets te verdienen? (+)

In Nederland prefereren consumenten nog altijd het thuisbezorgen, maar dat komt volgens Robin Dragstra van het bedrijf De Buren omdat afhalen nog in de kinderschoenen staat. Het grootste probleem: elke afzonderlijke pakketbezorger werkt met zijn eigen afhaalpunten.

Dragstra is een van de ondernemers die probeert dat probleem op te lossen. Het werkt als volgt: een bezorger leegt zijn bus niet meer doos voor doos in een woonwijk, of bij tien verschillende afhaalpunten verspreid door de stad, maar rijdt naar een door de klant gekozen centraal punt, bijvoorbeeld een NS-station, waar hij in een keer meerdere pakketjes in de kluisjeswanden plaatst. Via een appje of een sms krijgt de klant bevestiging zodra zijn product in een kluisje ligt, inclusief code om dat kluisje 24 uur per dag te openen.

Retouneren

Een Plus-vestiging in Hengelo was de eerste die kluisjes van De Buren plaatste. Sindsdien zijn er wanden beschikbaar bij gekomen bij filialen van supermarktketens Deen, Spar en Albert Heijn. Daarnaast is er samenwerking met apotheken, tankstations en winkelcentra als Hoog Catharijne op Utrecht Centraal. Een maand geleden was de grootste doorbraak tot dusver: toen werd een contract met Bruna gesloten, zodat binnenkort in alle 350 winkels pakketkluizen verschijnen.

Verder lopen er gesprekken met universiteiten, ziekenhuizen, grote parkeergarages, stations, kantoorpanden en appartementencomplexen. De kluisjes variëren in grootte, zodat er met gemakt een bladblazer in kan, maar ook een dvd of een doosje herhaalmedicatie. Het nieuwste snufje: een paskluis voor bijvoorbeeld Zalando-gebruikers die vaak retourneren. Zitten die pumps niet lekker, of staan ze niet mooi, dan kunnen de schoenen direct in een nieuw kluisje worden achtergelaten, terug naar de webwinkel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden