Oplages kranten in VS dalen harder dan ooit

De oplagecijfers van Amerikaanse dagbladen zijn in de afgelopen zes maanden het scherpst gedaald in vijftien jaar. De gemiddelde dagelijkse oplage daalde in de periode tot en met september met 2,8 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op ongeveer 43,8 miljoen kranten....

ANP en Reuters

Volgens het Audit Bureau of Circulations daalde bij de Amerikaanse zondagsuitgaven het gemiddelde oplagecijfer met 3,4 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Voor het onderzoek werden de oplagecijfers van 770 dagbladen en 619 zondagskranten in de Verenigde Staten onderzocht. In 1984 bereikte de gemiddelde dagelijkse oplage van Amerikaanse dagbladen nog een piek van 63,3 miljoen stuks.

De gemiddelde dagelijkse oplage van het landelijke dagblad USA Today ging met 1,3 procent omlaag tot ongeveer 2,3 miljoen. Bij The New York Times daalde die met 3,5 procent tot 1,1 miljoen. The Washington Post liet een gelijke daling zien. De oplage van The Wall Street Journal daalde met 1,9 procent.

Volgens de onderzoekers geven de cijfers duidelijk weer dat lezers steeds vaker het internet en andere media als belangrijkste nieuwsbronnen gebruiken. De Amerikaanse dagbladsector staat al jaren onder grote druk door een verlies van lezers aan internetmedia, waardoor de advertentie-inkomsten sterk teruglopen. Daarom worden geregeld bezuinigingen en ontslagrondes doorgevoerd om de kosten te besparen.

Verder viel op dat de oplagecijfers van kranten die als mogelijk overnamedoelwit bekend staan, harder daalden dan de rest. The Los Angeles Times zag zijn oplage met 8 procent dalen en de oplage van The Boston Globe ging bijna 7 procent omlaag. Beide kranten staan in de belangstelling van investeerders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden