Opgelapt Ahold lijdt onverwacht verlies
Ahold heeft in het derde kwartaal onverwacht verlies geleden. Financieel-directeur Hannu Ryöppönen sprak van 'zeer teleurstellende resultaten'.
De rode cijfers zijn vooral te wijten aan slechte prestaties van de Zuid-Amerikaanse supermarkten. Zo boekte Ahold een verlies van 110 miljoen op de verkoop van de Chileense activiteiten. Maar ook de resultaten in de VS staan onder druk. Steeds meer Amerikanen kiezen voor prijsvechter Walmart. Om klanten te behouden hebben Giant-Landover en Tops prijsverlagingen doorgevoerd die een negatieve invloed hebben op de marge. In Europa kampt Ahold met soortgelijke problemen. Prijsvechters snoepen marktaandeel af. Albert Heijn zag de omzet over de eerste negen maanden met 2 procent teruglopen. Om klanten terug te winnen, heeft Albert Heijn eind oktober een forse prijsverlaging doorgevoerd. Hierdoor zal de winstmarge in het vierde kwartaal verder dalen. Ahold maakte gisteren eveneens bekend dat het 3 miljard euro gaat binnenhalen met de uitgifte van nieuwe aandelen. Dat is gelijk aan de bovengrens die begin deze maand bij de aankondiging van de claimemissie werd genoemd. Met de opbrengst wil Ahold een deel van zijn schuld van 11 miljard euro afbetalen. Bestaande aandeelhouders krijgen voorrang. Zij kunnen de nieuwe aandelen aanschaffen voor 4,83 euro per aandeel, een korting van ongeveer 40 procent ten opzichte van de huidige koers van Ahold. Elke drie aandelen geven recht op de aanschaf van twee nieuwe. Het bankensyndicaat dat de emissie begeleidt en de opbrengst garandeert, verdient minimaal 105 miljoen euro (3,5 procent van de emissie-opbrengst). In februari incasseerde het syndicaat (ABN Amro, Goldman Sachs, JP Morgan, Rabobank en ING) al 80 miljoen euro provisie voor het afsluiten van een noodkrediet. Ondanks de hogere rente op dit krediet bleven de financieringskosten van Ahold nagenoeg constant. Dit was uitsluitend te danken aan de lagere dollarkoers. Zonder dit effect zouden de financieringslasten met bijna 20 procent zijn gestegen. Het nettoverlies over de eerste negen maanden bedraagt 62 miljoen euro. Niettemin verwacht Ahold over heel 2003 nog net winst te maken, mits nieuwe afboekingen op de betaalde goodwill en boekverliezen door de verkoop van dochters buiten beschouwing worden gelaten.