Openbaar vervoer in Frankrijk vandaag in staking

Een groot deel van het openbaar vervoer in Frankrijk rijdt vandaag niet. Een aantal vakbonden heeft een staking afgekondigd tegen de plannen van de regering-Sarkozy om de pensioenen aan te pakken....

Van onze correspondent Ariejan Korteweg

De staking begon gisteravond om acht uur. Vrijdag zou de dienstregeling weer normaal moeten zijn. Een aantal afdelingen van de spoorwegbonden – Parijs-Noord, Marseille en Lyon – heeft echter een staking van onbeperkte duur afgekondigd. Dat kan invloed hebben op de treinenloop in het hele land.

Inzet van de staking zijn de zogeheten régimes speciaux een pensioenregeling die het voor sommige beroepsgroepen mogelijk maakt niet na 40 maar na 37 jaar met pensioen te gaan. Die regeling, ooit ingesteld vanwege de zwaarte van het werk, geldt vooral voor een deel van de werknemers in overheidsdienst.

De staking is de eerste serieuze binnenlandse krachtmeting voor de nieuwe president. De regeling maakt deel uit van een pakket maatregelen van de regering bedoeld om de flexibiliteit op de arbeidsmarkt te vergroten en de concurrentiepositie van Frankrijk te versterken. De pensioenregeling vervult daarin een voorbeeldrol. Wordt die maatregel afgezwakt, dan lopen ook de andere plannen gevaar. Sarkozy liet al weten aan de hervormingen te zullen vasthouden.

Ook voor de bonden is het verloop van de staking van groot belang. In 1995 ging er voor het laatst een grote stakingsgolf door Frankrijk. Die was gericht tegen de hervormingsplannen van president Chirac, en dan vooral van diens premier, Alain Juppé, die het hoofd moest buigen en aftrad.

De stakers mochten zich toen verheugen in een massale steun van het publiek, dat veel begrip toonde voor hun wensen. Of dat nu weer het geval zal zijn, is moeilijk te zeggen. Volgens een peiling van de liberale krant Le Figaro heeft slechts 43 procent van de Fransen begrip voor de staking. De van oorsprong communistische l’Humanité houdt het op 54 procent.

Vanaf volgend jaar wil de regering een minimale dienstregeling verplicht stellen, waardoor het openbaar vervoer ook in geval van stakingen gegarandeerd is. Bernard Thibault, secretaris-generaal van de CGT, een van de grootste bonden, heeft al laten weten zich daar niet aan te willen houden. ‘Als het aantal stakers zeer hoog is, kan het vervoer niet worden gegarandeerd.’ Ook in het onderwijs wordt vandaag op enkele plaatsen gestaakt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden