Rudolf van Dijk, directeur Amstel Hotel: ‘De nieuwe strategie is: focus op lokaal.’

ACHTERGRONDHotelwezen

Open of dicht, is het dilemma van de hotelier

Rudolf van Dijk, directeur Amstel Hotel: ‘De nieuwe strategie is: focus op lokaal.’Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Het is angstig stil in de hotels in de grote steden tijdens de gedeeltelijke lockdown. De hoteliers staan voor een moeilijke keuze: moeten ze nog wel openblijven? ‘Je kunt ook niet zomaar de deur dichtdoen en over een maand terugkomen.’

Nu de coronamaatregelen van de overheid wederom zijn aangescherpt, dreigen in de grote steden hotels om te vallen, omdat ze met een bezetting van 10 tot 15 procent kampen. Vooral in Amsterdam is de situatie nijpend, aldus Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland. ‘Een hotel is al failliet, een ander ontruimd.’

De horecabranche ontving reeds een uitkering van 1,5 miljard aan overheidssteun, waarmee de verliezen enigszins werden gecompenseerd. Daar staat volgens KHN-directeur Beljaarts tegenover dat de ondernemers al 3,5 miljard aan spaargeld in hun zaken hebben gestoken. ‘De bodem van de spaarpot is in zicht. En het perspectief op betere tijden ontbreekt.’

En dus worstelen de hoteliers met een dilemma. Kost het openhouden van de hotels vanwege de aangescherpte coronamaatregelen niet meer dan het oplevert? Ceo Erik-Jan Ginjaar besloot zijn acht Postillion Hotels in Nederland te sluiten. Rudolf van Dijk, general manager van het Intercontinental Amstel Hotel, wikt en weegt.

Open of dicht? (I)

Bij het Amstel Hotel is ruim tweederde van de omzet weggevallen. Nu de horeca vier weken moet sluiten, kunnen ook het restaurant en het terras met schitterend uitzicht over de Amstel de malaise niet langer compenseren. Bij de horeca noteerde de hotelbranche een verlies van 60 procent. ‘Het hakt er vreselijk in’, aldus Van Dijk. ‘Het einde van de pandemie is nog lang niet in zicht. Ik denk dat de situatie pas over anderhalf jaar is genormaliseerd. De kleine hotels zullen eerder overleven. Grote hotelketens kunnen de reuzen op lemen voeten zijn.’

Angstvallig houdt Van Dijk de reserveringen in de gaten. ‘Je hoeft niet open te blijven voor drie kamers, want je kunt die mensen niks aanbieden. Als we geen werk meer hebben, houdt het op. Het is nog niet zo erg dat ik de sleutel moet overhandigen aan de eigenaars met de mededeling dat het gebeurd is. Zover zijn we nog niet. Maar we moeten heel voorzichtig zijn.’

De Postillion-hotels in Nederland zijn de komende vier weken dicht, ook als maatschappelijk signaal. In juni had de hotelketen al een derde van het personeel moeten ontslaan. ‘Hoe pijnlijk dat ook was, alleen op die manier kunnen we de tweede en wellicht derde coronagolf overleven’, zegt Erik-Jan Ginjaar, ceo bij Postillion.

‘In de zomer was de markt hersteld, zelfs het vergadercircuit trok weer aan. Eind september werd de groepsgrootte en het aantal reisbewegingen weer beperkt. Dat kostte ons vijftig procent van de omzet, we raakten in twee weken tijd 2 miljoen euro kwijt. Toen stonden we al op een kruispunt. Hoewel we ook tijdens de gedeeltelijke lockdown mogen openblijven, vonden we de morele oproep van de premier zwaarwegend.’

Ginjaar wenst niet te wijzen naar de overheid. Hij draait er niet omheen, horeca en evenementenbranche brengen nu eenmaal mensen bij elkaar. ‘Daar verdien ik mijn geld mee, maar we moeten onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Door het opvolgen van deze maatregelen kan de horeca een bijdrage leveren aan het terugdringen van het virus.’

Internationaal of lokaal?

Voor Ginjaar was de keuze ook niet zo moeilijk. De kleine Postillion-keten richt zich geheel op het Nederlandse zakenleven en dat is nu weggevallen. Het Amstel Hotel, door general manager Van Dijk liefkozend de ‘Grande Dame’ genoemd, is grotendeels afhankelijk van het internationale zakenverkeer. Maar de Amerikanen en Aziaten mijden Amsterdam nu helemaal vanwege de reisbeperkingen tijdens de coronacrisis. 

‘Hoop is geen strategie, dat geef ik eerlijk toe', zegt Van Dijk. ‘We denken dat het toerisme vanaf april 2021 weer zal aantrekken. Amsterdam was altijd al een trekpleister, dat verandert niet. Tot die tijd hebben we een minimale bezetting nodig. En is de strategie: focus op lokaal.’

Geen enkele Nederlander boekt nu een kamer of suite tussen de 350 en 500 euro per nacht, hoe exclusief ook? Van Dijk: ‘Toch wel, veel mensen willen graag naar Amsterdam, ondanks alle beperkingen. We organiseren nu wandeltochten door de stad, je komt op plekken waar je anders niet komt. Of we bieden ze een boottocht aan, ook al mag het nu met maximaal vier mensen. Je doet er een high tea bij en mensen vinden het fantastisch. Amsterdam blijft een geweldige stad.’

Veel Amsterdammers missen de rolkoffers van de toeristen niet, maar de hoofdstad kan niet zonder toerisme, vindt Van Dijk. ‘Die heb je nodig voor een gezonde Amsterdamse economie. Het hoort bij de stad en het gaat om tientallen miljoenen euro’s.’

In april keerde Van Dijk vanuit Moskou terug naar Nederland, na een verblijf van 22 jaar in het buitenland. Zijn carrière als hotellier voerde hem langs wereldsteden als New York, Sjanghai, Singapore, Sydney en Moskou. In Amsterdam kwam hij in een hotel dat vanwege covid-19 gesloten was, hij was bovendien de vijfde general manager in twee jaar tijd. Van Dijk werd geconfronteerd met een dubbele crisis: hij moest het vertrouwen terugwinnen van het personeel en zag de reserveringen dagelijks naar beneden gaan.

Van Dijk stelde een noodplan op en maakte bij de heropening in juni bekend dat het exclusieve restaurant La Rive en de Amstel Brasserie plaats moesten maken voor het Amstel restaurant. Alweer met oog op de lokale markt. ‘Er waren avonden bij dat La Rive slechts twee, drie tafels bezet had. Ik zei meteen bij mijn aantreden: hier moeten we een einde aan maken. De reacties zijn lovend. Nu is onze gebakken zeetong een tophit. Het eten is nog steeds van topkwaliteit, maar de prijs is aangepast. Zo kregen we dus meer gasten.’

Open of dicht (II)

Maar ook het restaurant is geen anker meer.  En dus dubben de eigenaren of de beoogde renovatie van het Amstel Hotel juist nu moet worden versneld. Van Dijk schaakt daarbij op meerdere borden tegelijk, omdat het hotel ook met vreemd vermogen wordt gefinancierd. Het statige pand in Amsterdam is in handen van Katara Hospitality, het hotel wordt geëxploiteerd door International Hotels Group (IHG). Van Dijk: ‘Hoe lang is de financiële adem van de investeerders? Het is geen bodemloze put. Op dit moment heb ik nog geen signaal gekregen dat het Amstel Hotel moet sluiten, maar dat is geen garantie voor de toekomst.’

Volgens van Dijk kun je niet zomaar de deur op slot doen en over een maand weer terugkomen.’ De Postillion-hotels deden het wel. Doormodderen is geen optie. Ceo Ginjaar:  ‘De hotels sluiten was een duivels dilemma, want we zijn een commercieel bedrijf. Maar beter een korte en hevige, dan een langdurig zeurende pijn.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden