Opel zou vuile diesel 'opschonen' door heimelijk vervangen software

Opel vervangt heimelijk software van zijn model Zafira om de vervuilende uitstoot van de dieselmotor terug te dringen. Dit meldt de Belgische omroep VRT. Uit opnamen met een verborgen camera zou blijken dat Opeldealers tijdens onderhoud een softwareaanpassing uitvoeren, waarna het voertuig minder stikstofoxiden (NOx) uitstoot. Ook het vermogen zou afnemen.

Beeld epa

De Opel Zafira met een 1.6 dieselmotor kwam in oktober al in het nieuws, toen uit Zwitsers onderzoek bleek dat uit de uitlaat zeventien keer meer NOx komt dan volgens de norm is toegestaan. Ook de Duitse omroep ARD vond hoge NOx-waarden bij de Zafira.

Uit het Zwitserse onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de Duitse milieuclub Deutsche Umwelthilfe, bleek de uitstoot af te nemen als alleen de voorwielen draaiden. Emissietests worden doorgaans op een rollenbank uitgevoerd, waarbij alleen de voorwielen draaien. Zodra de achterwielen meedraaiden, nam de uitstoot toe, ontdekten de onderzoekers. Dit kan duiden op het gebruik van verboden software die bedoeld is om de werkelijke uitstoot te verbloemen.

Opel ontkende het gebruik van sjoemelsoftware destijds krachtig. Het liet een contra-expertise uitvoeren waaruit zou blijken dat het model aan de norm voldoet. Opel weigerde in november in te gaan op een verzoek van de Volkskrant dit onderzoek openbaar te maken.

Herstelprocedure

Volgens de VRT is in België inmiddels een heimelijke herstelprocedure begonnen. Elke Zafira met de bewuste motor zou tijdens een garagebezoek worden voorzien van software die de uitstoot laat dalen. Eigenaren worden hiervan niet op de hoogte gesteld, aldus de VRT, die van twee Zafira's de uitstoot heeft laten meten. Voor bezoek aan de garage lag de uitstoot van de auto's op gemiddeld 416 en 743 milligram stikstofoxide per kilometer. Nadat de Zafira's in de garage waren geweest, bedroeg de uitstoot 223 en 199 milligram. Volgens de officiële Europese norm mogen deze auto's 80 milligram uitstoten.

Opel spreekt tegen dat de software van de auto's heimelijk wordt aangepast. Het autoconcern herhaalde gisteren geen gebruik te maken van sjoemelsoftware. Afgelopen najaar kwam Volkswagen in problemen nadat bekend was geworden dat het Duitse concern in miljoenen diesels verboden software gebruikt om de auto's schoner te laten lijken dan ze zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden