Opel opnieuw beschuldigd van heimelijke update dieselauto

Opel heeft weldegelijk gepoogd met een geheime software-update de uitstoot van het dieselmodel Zafira terug te dringen. Dat stelt de Belgische omroep VRT na hernieuwd onderzoek naar Zafira's.

Uitstootmeting van een dieselauto. Beeld epa

De omroep heeft ditmaal een Belgische Zafira vergeleken met een Nederlands gelijkwaardige uitvoering. De Belgische versie, die een maand na het uitbreken van dieselgate bij de dealer is langs geweest voor een oliewissel, bleek een veel lagere uitstoot te hebben dan de Nederlandse. De laatste stoot volgens de VRT gemiddeld tien keer meer stikstofoxide uit dan volgens de strengste toelatingstest is toegestaan. De Belgische overschrijdt dezelfde de limiet gemiddeld slechts 2,5 keer.

Het vermoeden bestaat dat de door Opel ontkende software-update leidt tot een ruimhartiger gebruik van ureum. Ureum, dat wordt verkocht onder de handelsnaam AdBlue, zet in combinatie met een katalysator schadelijke stifstofoxiden na verbranding om in onschadelijk stikstof en water.

Klein tankje

Zafirarijders zeiden voor het uitbreken van het dieselschandaal op de website Autoweek.nl al dat ze bijzonder lang deden met het kleine tankje AdBlue aan boord. Die zou volgens de handleiding na 12 duizend kilometer bijgevuld moeten worden, diverse Zafirarijders stelden er meer dan 30 duizend kilometer mee te doen.

Het vermoeden bestaat dat Opel weinig AdBlue toevoegt, zodat de automobilist niet tussen beurten door naar de dealer hoeft om de tank te laten vullen. Eigenaren kunnen dit ook zelf doen. Een waarschuwingssysteem geeft aan wanneer moet worden bijgevuld. Hoewel rijden zonder de toevoeging niet schadelijk is voor de motor, zal deze bij een lege Adblue-tank na vier keer niet meer starten, om te voorkomen dat automobilisten zonder het middel blijven doorrijden, waardoor de uitstoot omhoog schiet.

Opel ontkent

Met de veronderstelde softwareupdate zou de hoeveelheid toegevoegde AdBlue worden vergroot.

Opel België ontkent tegenover de VRT de beschuldigingen opnieuw en noemt de testmethode 'niet wetenschappelijk'. Opel herhaalt dat er geen tussentijdse update is uitgevoerd aan het systeem dat de uitlaatgassen behandelt. Opel stelt dat de VRT verwarring zaait onder Opel-klanten en laakt 'het misleiden van het brede publiek op basis van ongefundeerde en oppervlakkige testen'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.