Opel Corsa met beslist makkelijk fietsenrek

Als één auto dit jaar voor een verrassing heeft gezorgd, dan is het de nieuwe Opel Corsa. De auto die in 1983 als kleintje (3,60 meter) op de weg kwam, en nu als kleine gezinsauto (bijna 4 meter) onder dezelfde naam rondrijdt, bleek een bestseller....

Eerder kwam hier de Peugeot 207 aan bod, ook al de reïncarnatie van een model dat als secretaresse-auto op de weg kwam en nu wordt gekocht door gezinnen die weinig beenruimte nodig hebben. Ook al een auto trouwens waar bitter weinig over te mopperen valt en ook helemaal geen saaie auto.

Over het uiterlijk van de Corsa werd bij de presentatie hoog opgegeven: stoer, compact, een echt lid van de Opel-familie-nieuwe-stijl. Juist dat laatste maakt de auto vreemd genoeg zo onzichtbaar. De nieuwe Corsa is bepaald geen hoofd-omdraaier. Het is een light-versie van de Astra; helemaal niet lelijk, maar wel erg het meisje-van-hiernaast. Keurig, maar niet opvallend.

En zo voelt de auto ook op de weg: wendbaar, scherp en niet springerig dankzij de aanzienlijke lengte.

De basis van de auto wordt gevormd door een onderstel dat Ford en Fiat samen hebben ontwikkeld; Fiat gebruikt het voor de Grande Punto – het succesnummer dat het Italiaanse merk uit de put lijkt te trekken – en Opel bouwde er de Corsa omheen.

En dan nu de verrassing: de nieuwe Corsa heeft een ingebouwd fietsenrek. Het geval heet Flex-Fix, een naam als een reparatiepasta voor scheuren in de muur. Het rek waarvan zeker op de Nederlandse markt veel wordt verwacht, is goed verstopt. Onder de vloer van de bagageruimte, op de plaats waar doorgaans het reservewiel zit, is een lade gemaakt. Na ontgrendeling springt achter de kentekenplaat een bak open die bestaat uit een fietsenrek voor twee fietsen en de noodzakelijke verlichting. Na wat uitvouwen, insteken, klikken en losdraaien, staan de remlichten op steeltjes naast de nummerplaat, zijn er twee staanders en is het rek stevig vergrendeld.

Vervolgens hebben, ten behoeve van de videoversie van deze rubriek, drie volwassenen zich een klein uurtje het hoofd gebroken over de vraag: hoe krijg ik hier twee fietsen op. De conclusie: lukt niet, kan niet.

Maar dat bleek te snel. Dankzij een aangesnelde technicus van de importeur – die het per abuis ontbrekende instructieboekje compenseerde – blijkt het monteren van twee fietsen bij nader inzien toch kinderlijk eenvoudig. Het is even een slag. Wie de handleiding volgt, moet er uitkomen.

Met de drager doet Opel een serieuze aanval op Twinny Load, de Nederlandse maker van oerdegelijke fietsendragers. Op het Corsa-rek lijken de fietsen steviger te staan dan op de fietsenrekken die op de trekhaak zijn gemonteerd. Opel heeft ook de grootste ergernis van Twinny Load-eigenaren weten op te lossen: de klemmen waarmee de cranks worden vastgezet, kunnen nooit meer los op het rek blijven liggen; ze zitten vast met een draadje.

De drager mag dan handig zijn weggewerkt, en dat scheelt een los rammelrek in de bagageruimte, maar kost wel 850 euro. Niet goedkoop vergeleken met een losse fietsendrager, die tussen de 150 en de 250 euro kost. Daarbij komen nog wel de kosten voor een trekhaak, voor een Corsa pakweg 250 euro kost.

Theo Stielstra

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden