Opdeling Imtech lijkt nabij

Het gevallen miljardenconcern Imtech uit Gouda wordt hoogstwaarschijnlijk in stukken ­gehakt. De kans dat de technische dienstverlener als groot internationaal ­bedrijf kan voortbestaan, is zo goed als nihil. Dat bleek dinsdag bij de persconferentie waar de directieleden van ­Imtech hun aanvraag tot uitstel van ­betaling toelichtten.

Beeld epa

'Veel tijd voor een redding is er niet', zegt topcurator Louis Deterink, die de zaak nauwlettend volgt. 'De komende dagen, weken zal daar zekerheid over komen.' De kans dat Imtech als groot beursfonds aan het Damrak genoteerd blijft, acht Deterink 'zeer onwaarschijnlijk'.
Imtech verkeert sinds dinsdag in surseance. Dat houdt in dat de onderaannemers en de leveranciers voorlopig niet betaald krijgen voor het werk dat ze voor Imtech hebben uitgevoerd.

'De werknemers van Imtech zijn vandaag gewoon aan het werk ¬gegaan', vertelde bestuursvoorzitter -Gerard van der Aast gisteren in Amsterdam. De ¬lopende projecten van Imtech draaien vooralsnog door. In Nederland zijn ¬allerlei verkeersystemen afhankelijk van Imtech en werkt het bedrijf volop aan de bouw van onder meer de Noord/Zuidlijn, waarvoor het de roltrappen en liften in elkaar sleutelt.

Imtech verkeert al lange tijd in zwaar weer door fraudezaken in Polen en Duitsland. Het bedrijf dacht eerder dit jaar schoon schip te hebben gemaakt, maar in Duitsland doken steeds nieuwe problemen op. Daardoor bleven de verliezen oplopen. Het Duitse onderdeel is vorige week failliet ¬gegaan en dreigt het hele bedrijf mee te trekken. Niemand in de bouwwereld wil zaken doen met een onderneming waarvan niet duidelijk is of die binnenkort nog bestaat.

Gezonde onderdelen van Imtech kunnen worden verkocht. 'De banken moeten dan wel akkoord gaan met een onvoorwaardelijk bod van een koper of meerdere kopers', zeiden de bewindvoerders Paul Peters en Jeroen Princen, door de rechtbank van Rotterdam aangesteld.

Meer Imtech

Zonder hem had Imtech allang niet meer bestaan. Maar zelfs met zijn enorme inzet lijkt hij te moeten buigen voor de ellende bij Imtech. Lees het profiel van Gerard van de Aast.

Waar ging het mis? Een reconstructie van de neergang van Imtech.

Werknemers

Het Imtech-bestuur blijft aan, maar heeft alleen een dienende rol. De bestuurders moeten de bewindvoerders helpen in kaart te brengen welke potentiële kopers er zijn voor elk onderdeel van het concern. Ook moet het bestuur de komende dagen overleggen met de vakbonden. Als de banken geen brugfinanciering of boedelkrediet ¬verstrekken, kan Imtech over een paar weken de lonen niet meer betalen.

Imtech raakte de laatste weken in acute betalingsproblemen. De banken die het bedrijf al maanden overeind houden met bijna een miljard euro aan noodleningen, zijn niet bereid nog eens 75 miljoen in het bedrijf te steken. Hoewel Imtech de laatste twee jaar meerdere malen geld heeft opgehaald bij beleggers en banken, is het bedrijf er niet in geslaagd zichzelf uit de problemen te werken.

De kans is groot dat op korte termijn alsnog een faillissement volgt voor het moederbedrijf, zegt de ervaren curator Jaap van der Meer. Voor de toekomst van de afzonderlijke Imtech-onderdelen maakt dat mogelijk niet veel uit.

De bewindvoerders zullen proberen een tijdelijk krediet te krijgen van de banken om de belangrijkste rekeningen en de salarissen te kunnen betalen. Curator Deterink: 'Gaan de banken niet akkoord, dan volgt zeker een aanvraag van totaalfaillissement.'

De bewindvoerders moeten daarvoor om de tafel met dezelfde banken die het zat waren lening op lening te stapelen bij het noodlijdende concern, zegt Deterink. ABN Amro, ING, Rabobank en het Duitse Commerzbank leggen bij de onderhandelingen over de overbruggingskredieten het meeste gewicht in de schaal. Zij hebben Imtech al zo'n 700 miljoen euro geleend en kochten vorig jaar november voor 300 miljoen euro aandelen om het bedrijf te stutten. De vier banken zijn daardoor inmiddels voor bijna 50 procent eigenaar van Imtech. Ze willen hun geld terug, maar snijden zich in de vingers als ze niet meewerken aan een doorstart of verkoop van de ¬levensvatbare bedrijfsonderdelen, zegt Van der Meer.

De particuliere aandeelhouders zijn boos omdat ze veel geld verloren hebben. Het aandeel Imtech is nog maar een paar cent waard, terwijl het ooit voor 60 euro werd verhandeld.

De Vereniging van Effectenbezitters dreigt naar de rechter te stappen als niet wordt onderzocht wat de laatste maanden is fout gegaan. Het bestuur van Imtech gaf op die vraag gisteren geen duidelijk antwoord. In mei kondigde bestuursvoorzitter Van der Aast nog aan te zullen opstappen, omdat het bedrijf eindelijk in veilig vaarwater zou zijn beland.

Noord-Zuidlijn

De problemen voor Imtech kunnen zorgen voor extra vertraging en hogere kosten voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Daarvoor vreest het Amsterdamse gemeenteraadslid Bart Vink (D66), zo zei hij tegen Radio 1. Imtech is verantwoordelijk voor de liften en roltrappen van de geplaagde nieuwe metrolijn. 'Dat is een groot deel van de afbouw. Zonder Imtech hebben we een groot probleem. We konden het al een beetje zien aankomen en ik hoop dan ook dat de wethouder beheersmaatregelen klaar heeft liggen.'

De aanleg van de Noord-Zuidlijn is al meerdere keren vertraagd en pakt al fors duurder uit dan gepland. Aan de opleverdatum in oktober 2017 zijn ook andere projecten in de stad gekoppeld, zoals de aanpassing van het tramlijnennet en de werkzaamheden in de Zuidas. 'Meer vertraging kunnen we ons écht niet permitteren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden