Op ‘Zwarte Vrijdag’ verandert heel Amerika in één grote uitverkoop

Thanksgiving is een verstilde feestdag zonder cadeaus en overdaad. Amerikanen herdenken op de vierde donderdag van november hoe de eerste pelgrims uit Engeland samen met de indianen in vrede aten en dank betoonden voor de oogst....

Van onze medewerker Diederik van Hoogstraten

Het verschil met Black Friday, de dag na Thanksgeving, is groot Dan verandert Amerika in een grote uitverkoop. Bij alle grote winkelbedrijven was gisteren te zien hoe het officiële begin van het holiday shopping season leidt tot gekte: om vijf uur ’s ochtends lange rijen bij Wal-Marts, geduw en getrek om een flatscreen-televisie voor de helft van de prijs, consumenten die zich om middernacht melden bij speelgoedzaken die een ‘uitverkoop zonder precedent’ beloven.

Traditioneel markeert Black Friday het eind van de rode cijfers voor veel winkelbedrijven. De maand voor Kerstmis moet zo veel omzet opleveren, dat ze alsnog in de zwarte cijfers terechtkomen: ‘Zwarte vrijdag’.

Het effect van het Thanksgiving-weekend is elk jaar merkbaar. Volgens de National Retail Federation (NRF) zullen dit jaar 137 miljoen Amerikanen – bijna de helft van de bevolking – op koopjesjacht gaan. De afgelopen twee jaar steeg de omzet van detailhandel met meer dan 6 procent in de laatste maand van het jaar. Voor 2006 verwacht de NRF een toename van 5 procent, zodat de totale omzet van de branche op 457 miljard dollar zou uitkomen. Voor veel ondernemingen vormt de verkoop in november en december 50 procent van hun winst en omzet.

Black Friday geeft ook een indicatie van de economische stand van het land. De economie groeit en de werkloosheid is met 4,4 procent laag. Maar de berichten over de afkoelende huizenmarkt geven veel huizenbezitters een gevoel van minder welvaart, zeggen analisten. Daardoor zou de kooplust iets afnemen, terwijl de koopkracht voor de meeste Amerikanen niet is verminderd.

Dat de ‘gewone’ winkels hun jeans, dvd-spelers en Lego radicaal in de uitverkoop doen, heeft ook te maken met de opmars van de internethandel. De omzet uit verkoop op internet stijgt dit weekeinde met 24 procent naar ruim 1,7 miljard dollar, voorspelt ComScore Networks, dat het effect van de online-handel meet. De omzet op internet gedurende het hele feestdagenseizoen, eind november en de hele maand december, zal 24 miljard dollar zijn; een stijging van 24 procent.

De klanten die bij de winkelcentra verschenen, hadden vooral behoefte aan concrete handel. Beelden van pick-ups vol televisies en winkelwagens vol kleding vulden de tv-schermen. ‘Ik verlang nu al naar de rust van Thanksgiving’, verzuchtte een presentator in New York.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden