Op zoek naar de verleidelijke wortel

De geur van vers gebakken appeltaart, rekken met chocola en chips op ooghoogte van kinderen en calorierijke meeneemsnacks bij de kassa....

Een soortgelijk scenario voorziet de voorzitter voor chocola, friet en chips. Om dit te bereiken, presenteert de stuurgroep dinsdag enkele actiepunten aan minister Klink (Volksgezondheid). Consumenten moeten verleid worden om gezonde keuzen te maken. Producenten en supermarkten moeten hierin het voortouw nemen, aldus Rosenmöller.

Zo wil hij onder andere dat er een einde komt aan snoepreclame voor basisschoolkinderen. Als de industrie de komende maanden geen gehoor geeft aan de oproep, zal de stuurgroep zich wenden tot de politiek om een verbod.

Betutteling, onzinnig en bemoei je niet de met de inrichting van onze supermarkten. Dit zijn enkele reacties uit het bedrijfsleven op de plannen van het Convenant Overgewicht. Een verbod op reclame is wat hen betreft uit den boze.

‘Dat heeft geen enkel effect op het gedrag van mensen, zo blijkt uit onderzoek. We maken al reclame voor snoep sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw. Het obesitasprobleem is pas een paar jaar oud’, aldus Frans Blanchard, directeur van de vereniging van reclamebureaus. ‘Mensen eten ongezond en bewegen gewoon te weinig. Dat komt niet door reclame maar door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen.’

In zelfregulering zien de partijen meer, al is het wel op hun eigen manier. ‘We zien het niet als onze taak dingen te verstoppen of te verbieden’, zegt Els van Dijk, van Albert Heijn. ‘In voorlichting over gezonde voeding en voldoende beweging, zien we die wel.’

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is er al veel verbeterd op het gebied van voorlichting met de invoering van logo’s voor gezonde producten, zegt Renée Roorda van het CBL. Bovendien verspreiden bijna alle supermarkten tijdschriften met informatie over gezonde voeding en recepten. ‘Koester wat je hebt in plaats van je te bemoeien met de inrichting van de supermarkt.’

Een maatschappij waarin chocola slechts gedoogd wordt, lijkt me niets, voegt Jenpi Moens toe. Hij is als trendwatcher bij het reclamebureau Fresh Forward betrokken bij het verleidelijk presenteren van voeding. ‘Genieten is een basisbehoefte en lust zoekt altijd een uitweg. Het gaat er niet om dat je de marsen wegstopt, maar om gezond voedsel even verleidelijk te presenteren, zodat er een keuze is.’

Een vruchtensapje van Innocent is een voorbeeld van een verleidelijk product, aldus Moens. ‘Het is gezond én je hebt het gevoel dat je jezelf verwent. Tien jaar geleden accepteerde de consument misschien nog dat gezonde producten minder lekker zijn, omdat het vet of de suiker eruit is gehaald. Nu niet meer. Wortels in de vorm van chips en yoghurt op een stokje met een vruchtencoating; het zijn allemaal producten die worden ontwikkeld.’

Dreigen met straf als je te dik bent, is in ieder geval geen goede oplossing, denkt Moens. ‘Je moet ze belonen als ze het goed doen. Kijk naar de Bob-reclame. Vroeger was de softie van de groep degene die niet dronk tijdens een avondje stappen, nu is Bob de held.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden