Op=op

Een verbijsterende prijsverhoging van 25 procent, schrijft Hugo de Vries uit Soest. Zo’n brief trekt de aandacht. En dat bij een inflatie van 1,2 procent, meldt De Vries, om het verbijsterende kracht bij te zetten....

Circa 65 duizend basisscholen hebben een abonnement op schoolmelk. Ook van zuivelbedrijf Friesland Campina. Een pakje van 250 milliliter gewone melk kostte 34 cent. Chocolademelk en drinkyoghurt kostten ook 34 cent, maar die pakjes bevatten 200 milliliter.

De Vries kreeg een brief van Campina op school en schreef terug: ‘U kondigt aan dat de inhoud van het pakje halfvolle melk wordt aangepast (bedoeld wordt verminderd) van 250 naar 200 ml.’ De prijs van het pakje blijft 34 cent en dat komt volgens De Vries dus neer op een feitelijke prijsverhoging van 25 procent.

Nee, zo zit het niet, zegt een woordvoerster van Campina. Alle pakjes worden 2 cent duurder, behalve de halfvolle melk. ‘Die prijsverhoging valt weg tegen de verkleining van het pakje.’ Opperen dat de prijsverhoging 6 procent is en niet 25 procent, vindt Campina wat flauw.

Met de verkleining van de halfvolle melk zitten nu alle soorten schoolmelk in even grote pakjes en dat levert volgens Campina technisch gemak op in de fabriek. Trouwens, zo wijst onderzoek van Campina op school uit, de kinderen drinken pakjes van 250 milliliter nooit helemaal leeg en die van 200 wel.

Rijbewijs terug na herseninfarct
Na het krijgen van een herseninfarct en het doorlopen van de daaropvolgende revalidatieperiode, bezorgde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) de herstelde zzp’er Jan Kantier opnieuw paniek. Het bureau stelde per brief dat het gemiddeld acht weken duurt, met een maximum van vier maanden, voordat de ondernemer weer rijbevoegd zal worden verklaard.

‘Onacceptabel’, volgens Kantier. ‘Ik had een Eigen Verklaring, inclusief een medisch rapport van een neuroloog opgestuurd, waarin stond dat ik weer capabel was om deel te nemen aan het verkeer.’ De ondernemer uit Almere vreesde voor de gevolgen van zijn installatie- en onderhoudsbedrijf. Hij stuurde direct een schrijven naar het CBR waarin hij stelde dat de gezondheidsraad in april het advies had uitgebracht dat door beroertes getroffen automobilisten weer sneller achter het stuur mochten plaatsnemen.

De communicatiemanager van het CBR: ‘Het klopt dat de gezondheidsraad de regels heeft versoepeld . Echter het enige dat toen is versoepeld door minister Eurlings van Verkeer, is de termijn waarin mensen hun eigen verklaring naar ons mogen opsturen. Eerst stonden daar enkele maanden voor, nu slechts twee weken.’

Het CBR snapt de verwarring bij Kantier door de brieven die hij heeft ontvangen. ‘Wij kiezen, op advies van deskundigen, voor een erg zakelijke toon. Dit doen wij om mensen geen valse hoop te geven en om klachten te voorkomen. Het kan namelijk zijn dat we nog aanvullende medische informatie willen of dat er een rijvaardigheidstest moet worden afgelegd. De meeste zaken zijn daarentegen wel binnen een maand afgerond.’

Zo ook bij de heer Kantier. Na het sturen van zijn tweede brief ontving hij binnen tien dagen zijn Verklaring van geschiktheid van het CBR, waardoor hij weer kon deelnemen aan het verkeer.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden