Het wagenpark in Curaçao bevindt zich al jaren in de pan-Amerikaanse invloedssfeer. Dat betekent dat je vooral veel heel praktische Japanners en Koreanen tegenkomt.
Het wagenpark in Curaçao bevindt zich al jaren in de pan-Amerikaanse invloedssfeer. Dat betekent dat je vooral veel heel praktische Japanners en Koreanen tegenkomt. © ANP

Op Curaçao is te zien hoe de wereld eruitziet als autokopers geen statusangst hebben

Blik

Curaçao, weet ik door een recente vakantie, is gorgeous, niet in de laatste plaats omdat in hoog tempo snoeperige 18de- en 19de-eeuwse Hollandse huisjes op instagramniveau worden gebracht, met al het gegentrificeerde toerisme van dien.

Maar op één terrein (nou ja, naast dat van de verkruimelde koraalriffen) heeft de esthetiek definitief het loodje gelegd: het wagenpark. Dat bevindt zich al jaren in de pan-Amerikaanse invloedssfeer en dat betekent dat je vooral veel heel praktische Japanners en Koreanen tegenkomt. Dan zijn die Koreanen nog een zegen, want het Koreaanse Kia heeft auto-ontwerp tot hét wapen gemaakt van hun wereldveroveringsstrategie en trok daartoe jaren geleden Audi-grootheid Peter Schreyer aan, waardoor elke keer dat we een Kia Optima of Picanto zagen rijden de kalmerende druppels in de verschroeide ogen vloeiden.