NieuwsGoedkope vliegtickets

Oostenrijk pakt dumpprijzen voor vliegtickets aan

Oostenrijk gaat de verkoop van goedkope vliegtickets aan banden leggen maatregelen die het voor luchtvaartmaatschappijen onmogelijk maken om met prijzen te stunten. De groen-conservatieve regering doet dit om de uitstoot van schadelijke stoffen door vliegtuigen terug te dringen.

De maatregelen zijn een uitvloeisel van de financiële steun die de Oostenrijkse regering heeft uitgetrokken voor Austrian Airlines. Beeld REUTERS
De maatregelen zijn een uitvloeisel van de financiële steun die de Oostenrijkse regering heeft uitgetrokken voor Austrian Airlines.Beeld REUTERS

Een vlucht mag binnenkort niet minder kosten dan de belastingen en andere heffingen die op een ticket zitten. Daarmee gaat een retourtje van en naar Oostenrijk zeker rond de 40 euro per persoon kosten, voorspelt minister Leonore Gewessler van Vervoer.

De Oostenrijkers passen verder de vliegtaks aan die in januari werd geïntroduceerd. Die gaat naar 12 euro, ongeacht de afstand die de passagier aflegt. Dat was eerder 3,50 euro voor korte afstanden en 17,50 euro voor langere vliegreizen. Voor vluchten onder de 350 kilometer gaat een toeslag gelden van 30 euro.

De nieuwe regels zijn bedoeld om een einde te maken aan ‘bepaalde excessen in de luchtvaart, en de sociale en ecologische gevolgen daarvan’, aldus de minister.

De maatregelen zijn een uitvloeisel van de financiële steun die de Oostenrijkse regering heeft uitgetrokken voor de grootste luchtvaartmaatschappij van het land, Austrian Airlines. Het bedrijf vervoert bijna de helft van alle reizigers die vertrekken van de luchthaven van Wenen, met 31 miljoen passagiers per jaar verreweg het grootste vliegveld van Oostenrijk. Aan de steun van 300 miljoen zijn ‘groene’ voorwaarden verbonden als het halveren van de CO2-uitstoot door Austrian Airlines in 2030. Ook moet het bedrijf korte vluchten, onder de 350 kilometer, overlaten aan de spoorwegen.

Onverantwoord

De regering geeft hiermee gehoor aan bij de kritiek die steeds harder klinkt over supergoedkope tickets, die bijvoorbeeld worden aangeboden door prijsvechters als Ryanair. Die verkopen sommige stoelen aan boord voor 6 euro, als lokkertje voor klanten die uiteindelijk toch duurdere tickets zullen nemen en in de hoop het verlies te kunnen compenseren met extra’s als koffertoeslagen en versnaperingen aan boord.

De topman van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, Carsten Spohr, nam vorig jaar zomer de dumpprijzen van discounters op de korrel door die ‘economisch, ecologisch en politiek onverantwoord’ te noemen. ‘Vluchten van onder de 10 euro horen niet te kunnen.’

Ryanair sloeg terug door op zijn website de leus te zetten dat ‘u hier goedkope vluchten kunt vinden tegen prijzen die Lufthansa u niet kan bieden’. De Ieren rekenden rond die tijd nog geen 13 euro voor een enkeltje Keulen-Berlijn, terwijl een treinkaartje vandaag de dag bij 35 euro begint. Overigens bood Lufthansadochter Eurowings tickets aan voor dezelfde route die weliswaar hoger waren, maar ook onder de prijs van een treinkaartje lagen.

PRIJZEN VAN VLIEGTICKETS ZIJN LOSGEZONGEN VAN DE REALITEIT

Wat de gek ervoor geeft – zo laag zijn de prijzen van vliegtickets. Maar het kan nog goedkoper, ontdekte een Goudse student. Zo vlieg je voor 3,19 euro van Stockholm naar Gdansk. Hoe Milan Passchier voor 46,99 euro in zes dagen naar zeven steden vloog.

Het is de snelstgroeiende tak van de luchtvaart: die van de budgetmaatschappijen. Ze beloven je voor zes tientjes naar New York te vliegen. Hoe doen die prijsvechters dat? ‘Welkom aan boord! Drankje? Dokken. En nee, u krijgt er geen zakje pinda’s bij.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden