Oost-Europese wegen vergen 200 miljard

De aanleg en verbetering van de wegen en spoorwegen in Oost-Europa gaat 200 miljard gulden kosten. De Europese Unie levert een kleine bijdrage; het grootste deel van het geld zal uit de kandidaat-lidstaten moeten komen....

Van onze correspondent

BRUSSEL

Eurocommissaris Neil Kinnock (Transport) presenteerde gisteren zijn plannen voor de uitbouw van de zogenaamde Trans-Europese Netwerken (TENs) tot in de tien Oosteuropese kandidaat-lidstaten. In de huidige EU bestaan deze plannen goeddeels uit de vorming van doorgaande corridors voor vervoer van goederen en personen. Voor een deel zijn dat hoge-snelheidslijnen. Maar in de nieuwe lidstaten bestaat nog nauwelijks een infrastructuur die toegespitst is op de eisen van modern transport.

'De grenzen kunnen niet op een fatsoenlijke manier worden afgeschaft en het vrij verkeer van persoon en goederen kan niet worden gegarandeerd, tenzij de wegen, spoorwegen, vliegvelden en havens van Oost-Europa goed functioneren', aldus Kinnock. Tot 2015 zal de EU jaarlijks 1,1 miljard gulden bijdragen aan de kosten van de nieuwe projecten. Dat betekent dat de nieuwe lidstaten zelf meer dan 90 procent van de kosten moeten dragen.

Als de tien Oosteuropese kandidaat-leden hun investeringen in de infrastructuur op ongeveer 1,5 procent van het bruto-nationaal product brengen, zal de financiering geen probleem zijn. Sommige rijkere landen zitten al op dat percentage, maar armere landen als Bulgarije en Roemenië zullen de nodige moeite hebben om dat te halen. Zij zullen private investeerders moeten strikken. Volgens Kinnock zullen de Oost-Europabank in Londen en de Europese Investeringsbank in Luxemburg kredieten verstrekken. De EU besteedt jaarlijks 2 procent van haar nationaal inkomen aan infrastructuur.

De nieuwe plannen behelzen de aanleg, uitbreiding en verbetering van ruim 18 duizend kilometer aan nieuwe wegen, 20 duizend kilometer railverbinding, 38 vliegvelden, dertien zeehavens en 49 rivierhavens. De spoorverbindingen zijn al redelijk in orde. Het merendeel van de projecten in deze sector zal gericht zijn op onderhoud en verbetering. Het wegennet is minder goed ontwikkeld. Daarop zullen meer investeringen gericht zijn, maar Kinnock wil tegelijkertijd niet dat het autoverkeer gestimuleerd wordt ten koste van het treinverkeer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden