NieuwsTitanic

Ook werf waar Titanic werd gebouwd zinkt, 107 jaar na het schip

De werf waar ooit ‘s werelds beroemdste schip, de Titanic, werd gebouwd is niet meer. Harland and Wolff in Belfast heeft maandag faillissement aangevraagd. 

Het wrak van het vrachtschip MSC Napoli ligt in droogdok op de werf van Harland and Wolff in Belfast om te worden ontmanteld. Beeld Getty Images

Het doek valt 107 jaar nadat de Titanic ten zuiden van Newfoundland ten onder is gegaan. De hoofdscheepsbouwkundige van de werf, Thomas Andrews, kwam bij die ramp om het leven, net als meer dan 1.500 van de 2.224 opvarenden.

Cruiseschepen, laat staan de oceaanstomers van het kaliber Titanic, werden al een tijdje niet meer gebouwd bij Harland and Wolff, dat in 1861 werd opgericht. De laatste jaren legde de werf zich voornamelijk toe op de bouw van windturbines op zee. Driekwart van de orders hadden de Ieren te danken aan de opkomst van hernieuwbare energie.

De gloriedagen liggen in eind 19de eeuw, begin 20ste eeuw. Bij Harland and Wolff werd behalve de Titanic ook RMS Olympic (1911) gebouwd en de RMS Britanic (1915). Die laatste werd ontworpen als luxe cruiseschip, maar deed voornamelijk dienst als hospitaalschip in de Eerste Wereldoorlog en zonk in 1916 toen het in Griekse wateren op een mijn voer. De Olympic werd in 1935 gesloopt: een klus die twee jaar vergde.

Ooit hield Harland and Wolff meer dan 35 duizend mensen aan het werk. Daarvan resteerden nog maar 130 werknemers, die maandag overtollig zijn verklaard. In het Noord-Ierse conflict was de werf een protestants bolwerk: tijdens de ‘Troubles’ in de jaren zestig en zeventig werden enkele honderden katholieke arbeiders weggestuurd. Inwoners van Belfast vragen zich vooral af wat er met Goliath en Samson zal gebeuren, de twee reusachtige portaalkranen die boven alles uitsteken en al decennia het beeld van de stad bepalen.

Het fenomeen Titanic

De Titanic blijft tot de verbeelding spreken, ook honderd jaar nadat het schip met man en muis verging op zijn eerste reis. In 2012 legde het cruiseschip de Balmoral dezelfde route af – maar dan zonder ijsberg.

In 2002 kreeg de werf die de Titanic bouwde ook al een grote reorganisatie voor de kiezen: toen vlogen er 265 van de 386 resterende werknemers de laan uit. Alleen een tweede Titanic kan de werf in Belfast redden, constateerde de toenmalige correspondent van de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden