Ook vrachtverladers sjoemelen op grote schaal met dieseluitstoot

Oost-Europese vrachtverladers manipuleren op grote schaal de apparatuur die de schadelijke uitstoot terugdringt van dieseltrucks. Dit stelt de Duitse televisiezender ZDF na eigen onderzoek. Volgens ZDF wordt de regelsoftware die bepaalt hoeveel AdBlue wordt bijgespoten om de tuin geleid, zodat de transporteurs kunnen besparen op het verbruik van de vloeistof. Hierdoor komt alleen in Duitsland jaarlijks 14 duizend ton NOx extra uit de uitlaten van deze sjoemeltrucks.

Adblue wordt aan brandstof toegevoegd. Beeld anp
Adblue wordt aan brandstof toegevoegd.Beeld anp

Net als bij personenauto's komen bij vrachtwagens bij de verbranding van diesel stikstofoxiden vrij. Het grootste deel van deze NOx kunnen onschadelijk worden gemaakt door in de verbrandingsgassen AdBlue bij te spuiten, die de stikstofoxiden in een katalysator omzet in onschadelijk water en stikstof. De hoeveelheid ingespoten AdBlue, dat zo'n 50 cent per liter kost, bedraagt ongeveer 3 procent van het dieselverbruik. Op een volle tank van 600 liter moet ongeveer voor een tientje Adblue worden 'bijgetankt' in een aparte tank.

Hoewel het om relatief kleine bedragen gaat, proberen volgens ZDF met name Oost-Duitse verladers erop te besparen door een kastje te installeren dat de regelsystemen voor de gek houdt. Na installatie van de 'emulator' wordt nauwelijks Adblue bijgespoten, waardoor de uitstoot van NOx explodeert. Bij politiecontroles is de fraude nauwelijks te achterhalen, aldus de zender.

Tolheffing

De systemen die in trucks worden gebruikt, staan juist bekend om hun goede werking. Moderne vrachtwagens stoten in de praktijk minder NOx uit dan jonge dieselpersonenauto's die aan de strengste uitstootnorm voldoen. Vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland zegt geen signalen te hebben gehoord over deze vorm van fraude.

Door de sjoemel vallen de zogenaamd schone trucks feitelijk in een slechtere milieucategorie, waardoor aanzienlijk meer tol betaald moet worden op de Duitse snelwegen. Doordat dit niet gebeurt, loopt de Duitse overheid jaarlijks 110 miljoen euro tolheffing mis, aldus het programma Frontal 21, dat vanavond om 21 uur wordt uitgezonden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden