Ook sjoemelaffaire bij Mitsubishi

Mitsubishi is verzeild geraakt in een grote fraudezaak over brandstofverbruik. Medewerkers van de Japanse automaker hebben opzettelijk data gemanipuleerd om tot gunstige cijfers te komen voor 625 duizend auto's.

De baas van Mitsubishi Tetsuro Aikawa maakt bekend dat fouten zijn gemaakt bij het testen van het benzineverbruik van een viertal van zijn modellen. Beeld reuters

De zaak kwam aan het rollen doordat Nissan de automaker wees op opmerkelijke afwijkingen. Nissan brengt een groot deel van de door Mitsubishi geproduceerde auto's als het model Days op de Japanse markt. Mitsubishi begon daarop een intern onderzoek en stuitte op omvangrijke fraude.

Topman Tetsuro Aikawa van Mitsubishi zei niet te weten waarom zijn medewerkers de zaak hebben bedot. Hij zei tijdens een persconferentie niet van de malversaties te hebben geweten, 'al voel ik me wel verantwoordelijk'. De bedrijfstop heeft excuses aangeboden en kijkt of ook met andere modellen is gefraudeerd.

Niet in Nederland

Het concern kijkt of bij exportmodellen ook is sprake is van fraude. De auto's waarvan nu bekend is dat er mee is gesjoemeld, worden voor zover bekend niet in Nederland verkocht.

Het marktaandeel van het concern was in Nederland vorig jaar ruim 3 procent. Dit was vooral te danken aan het model Outlander, een plug-in hybride die profiteerde van een gunstige bijtelling. Die is als gevolg van nieuwe regels nu een stuk minder interessant voor zakelijke rijders, waardoor het marktaandeel in Nederland nu op 1 procent staat.

Het concern is in Japan de grootste autoproducent. Het is niet voor het eerst dat Mitsubishi wordt getroffen door een grote fraudezaak. Het concern leed nog altijd onder grootscheepse fraude die vijftien jaar geleden aan het licht kwam en waarbij allerlei ernstige mankementen jarenlang onder het tapijt waren geschoven. Kennelijk zijn we er niet in geslaagd onszelf te verbeteren, aldus Aikawa.

De affaire bij Mitsubishi volgt op vergelijkbare zaken in het recente verleden bij concurrenten als Hyundai, Kia en Ford. Hyundai en Kia troffen eind 2014 een schikking in de VS omdat ze daar verbruikscijfers rooskleuriger voorstelden. Ford gaf in 2013 en 2014 aan dat zijn hybrides minder zuinig waren dan eerder was aangekondigd.

Voor de rechter

VolkswagenAudiclaim, de stichting die zegt op te komen voor de belangen van honderden Nederlandse bezitters van een sjoemeldiesel, stond dinsdag voor het eerst in de rechtbank tegenover de vijand. Die leek niet onder de indruk.

Beurswaarde gekelderd

Het aandeel Mitsubishi daalde na de bekendmaking van het nieuws met ruim 15 procent. Sinds de openbaring van de fraude met uitstootcijfers door Volkswagen, reageren beleggers heftig op elk bericht over fraude.

Mitsubishi is niet het enige autoconcern dat in de problemen is. Eerder maakte airbagproducent Takata bekend dat het mogelijk 21 miljard euro schade lijdt als gevolg van ontploffende airbags. Wereldwijde zouden zeker tien mensen zijn omgekomen doordat zij werden getroffen door metalen onderdelen van het ontstekingsmechanisme. Mogelijk moeten ruim een kwart miljard airbags worden gecontroleerd en vervangen.

De affaire bij Mitsubishi volgt op vergelijkbare zaken in het recente verleden bij concurrenten als Hyundai, Kia en Ford. Hyundai en Kia troffen eind 2014 een schikking in de VS omdat ze daar verbruikscijfers rooskleuriger voorstelden. Ford liet in 2013 en 2014 weten dat zijn hybrides minder zuinig waren dan eerder was aangekondigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden