Vier vragen

Ook Renault rommelt, maar houdt zich nèt aan de regels

Renault roept bijna zestienduizend diesels van het type Captur en Kadjar terug om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen. Breidt het dieselschandaal zich uit?

null Beeld afp
Beeld afp

1. Heeft Renault nu ook al sjoemelsoftware gebruikt?

Vermoedelijk niet. Renault spreekt zelf van een noodzakelijke update van het systeem dat vuile uitlaatgassen opschoont. Vermoedelijk meer in overeenstemming met de werkelijkheid: de automaker heeft het motormanagement eerder zo afgeregeld dat de uitlaatgassen schoon zijn onder omstandigheden die lijken op de Europese toelatingstest. Zodra de rij-omstandigheden veranderen, instrueert de software de nabehandelingsinstallatie het rustiger aan te doen.

Voordeel voor de automobilist van dat systeem: een lager verbruik en in sommige gevallen minder vaak naar de garage om het tankje met opschoonmiddel bij te vullen, of minder kans op panne. Nadeel voor het milieu: een hogere uitstoot van schadelijke stikstofoxiden.

Renault ging daar bij sommige modellen kennelijk ver in: een Duitse milieuclub die een 'schone' Renault Espace aan zo'n praktijktest onderwierp, zag stikstofoxidewaarden die de norm tot een factor 25 overschreden.

Renault haalt auto's terug

In navolging van Volkswagen roept Renault wereldwijd duizenden auto's terug naar de garage. Wat is er aan de hand?

2. Wat is het verschil met Volkswagen?

De software in sjoemeldiesels van VW herkent een emissietest en zet dan alle schoonmaaksystemen aan. Zodra de test voorbij is, gaat de boel op non-actief. Dit is verboden. Niet verboden is 'kalibreren naar de test'. Daarbij regelt de fabrikant het motormanagement zo in, dat de auto schoon is onder omstandigheden die lijken op omstandigheden in het testlaboratorium.

Er is echter geen automobilist die rijdt als in deze test. Bij dagelijks gebruik wordt veel meer van de motor gevraagd, waardoor bij hoge snelheden en bij optrekken in de stad veel vuiligheid de uitlaat verlaat. Dat gebeurt niet alleen bij Renault, maar bij bijna alle merken diesels, zo blijkt keer op keer uit praktijkonderzoek naar vervuiling.

3. Waarom komt Renault hier ineens mee?

De belangen zijn groot: ongeveer zes op tien verkochte Renaults hebben een dieselmotor en de automaker scoort slecht bij praktijkmetingen. Het concern vreest kennelijk in eenzelfde negatieve spiraal te belanden als Volkswagen, dat na het uitbreken van het schandaal een kwart van zijn beurswaarde verloor. Iets vergelijkbaars gebeurde vorige week donderdag bij Renault, toen bekend werd dat de Franse overheid invallen had gedaan en de onderneming eenvijfde van haar waarde zag verdampen.

Maandag moesten hoge managers voor een onderzoekscommissie verschijnen om te verklaren hoe het kan dat sommige Renaultmodellen zo veel viezigheid uitstoten. 'Er is ruimte voor verbetering', verklaarde een van hen nadien. Een dag later werd de ­terugroepactie aangekondigd. Het concern ontkent berichten dat het vanaf maart nog eens 700 duizend euro-6-diesels zal terugroepen voor een 'fiks'. Renault zegt voorstander te zijn van praktijktests om de uitstoot te meten, en kondigde vorige maand aan tientallen miljoenen euro's te zullen uittrekken om bestaande en nieuwe diesels schoner te maken.

4. Ik heb een Captur. Moet die ook terug? En wat gebeurt er dan?

Volgens Renault Nederland betreft de terugroepactie in ons land 180 diesels van de modellen Captur en Kadjar met een dCi-110-motor die zijn gemaakt tussen februari en september vorig jaar. Het geringe aantal komt doordat in Nederland vooral benzineversies verkocht worden. Daarmee is niets aan de hand.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden